Show simple item record

dc.creatorForero Quintero, Gustavo
dc.date2015-06-30
dc.identifierhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17673
dc.identifier10.7764/tl5627-48
dc.descriptionThis paper compares two formal perspectives of the crime novel as a gen re. First, the noir or detective novel defined by Classical causal logic (as discussed in the concept of ratio by Siegfried Kracauer), which seeks a resolution grounded in penalization; and, second, the fragmentary crime novel in which this relationship is substantially changed and we find a situation of anomie, that is, one in which the law has lost validity or cannot be applied in the narrative world. The Western causal logic of crime and punishment, the basis of globalization, corresponds to the totality of global capitalist law protecting personal property, which serves as the formal foundation of noir or detective novels. In contrast, the social anomie corresponding to local conditions, for example, in Latin America, that question this global causal logic is reflected in the formal fragmentation of what can more precisely be referred to as crime novels. By way of illustration, three Latin American crime novels are analyzed: El capítulo de Ferneli (1992), by Colombian Hugo Chaparro Valderrama, Los detectives salvajes (1998), by Chilean Roberto Bolaño, and Los minutos negros (2006), by Mexican Martín Solares.en-US
dc.descriptionEste trabajo compara dos perspectivas formales de la novela que se ocupa del crimen como género. La primera, la de la denominada novela negra definida por la ratio a la que se refirió en su momento Siegfried Kracauer, que toma como base la relación de causa/ efecto para llegar a una resolución que es la sanción; y la segunda, la novela de crímenes donde esta relación cambia sustancialmente y se describe una verdadera situación de anemia, esto es, aquella en que no hay ley o la ley existente ha perdido vigencia en el mundo narrado. La lógica causal del crimen y la pena, base de la globalización, corresponde a la totalidad de la ley del capitalismo que protege ante todo la propiedad individual y determina en su momento las pautas de la novela negra o detectivesca. Por el contrario, la lógica causal da paso a la fragmentación formal que permite hablar de la novela de crímenes sobre la base de condiciones locales. Para sustentar esta tesis se analizan tres novelas de crímenes latinoamericanas: El capítulo de Femeli (1992), del colombiano Hugo Chaparro Valderrama; Los detectives salvajes (1998), del chileno Roberto Bolaño; y Los minutos negros (2006), del mexicano Martín Solares.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17673/14633
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceTaller de Letras; Núm. 56 (2015): Primer Semestre; 27-48es-ES
dc.source2735-6825
dc.subjectnoir novelen-US
dc.subjectaime novelen-US
dc.subjectanomieen-US
dc.subjectc.apitalist logicen-US
dc.subjectfragmentationen-US
dc.subjectNovela de crímeneses-ES
dc.subjectanemiaes-ES
dc.subjectratioes-ES
dc.subjectglobalizaciónes-ES
dc.subjectfragmentaciónes-ES
dc.titleFrom Globalizing Logic to Contemporary Fragmentation: Latin American Crime Novelses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record