Theodor Adorno with (and against) Jacques Lacan: A Reflection on the Meeting of Two Aesthetics
Theodor Adorno con(tra) Jacques Lacan. Ideas en torno al encuentro de dos estéticas
Author
Valenzuela A., Alejandro
Abstract
This article comprises an effort to establish sorne points of similarity between the reflections on aesthetics and art present in Jacques Lacan and Theodor Adorno's work. While in the first case the study accounts only for his 7th and 11 th seminars, the second takes into account a wider bibliographic sphere; namely his "two dialectics" -the one from the forties and the one from 1966- and his Aesthetic Theory, publishedposthumously in 1970. Fundamentally, the article analyses the role of what eludes representation in the constitution of any work of art. Este artículo constituye un esfuerzo por establecer algunos puntos de contacto entre las reflexiones sobre arte y estética presentes en las obras de Jacques Lacan y Theodor Adorno. Mientras que en el caso del primero la exploración se limita principalmente a los seminarios VII y XI, en el de Adorno se considera un arco bibliográfico más amplio: sus "dos dialécticas" -la de los años cuarenta y la de 1966- y su Teoría estética de 1970, póstuma. Medularmente, el análisis aborda el lugar de lo irrepresentable en la constitución de toda obra de arte.