The Work of Fear: About 2666, by Roberto Bolaño
El trabajo del miedo: Sobre 2666, de Roberto Bolaño
Author
Rodríguez, Fermín A.
Abstract
Pierced by the crises of the regime of neoliberal governments in Latin America, 2666 by Roberto Bolaño (2004) shows how in our turn of the century the power over lifethe power to create and control populations. The reproduction of capital gets mixed up with the mass production of populations of economic refugees, abandoned in a permanent state of exception within a biopolitical territory where the rule of law has been suspended. The landfills, vacant lots, urbanizations, the outlying districts of Santa Teresa in 2666, with the maquiladoras rising up in the background from the Sonora Desert make up an ecosystem of fear, an eminently biopolitical space from which the neoliberal State has withdrawn its control, abandoned to the forces of the free market and of organized crime. They are unmapped black hales where the living dead of global capitalism vegetate. Violence as a condition of the workings of a power exasperated by the market is fundamentally continuous violence upan a feminine body, puts the novel in line with the same forces that configure the present -the desert of the market, where the creation and reproduction of capital are confused and intermixed with the traditionally feminine role of the creation and reproduction of life. Inserto en la crisis de los regímenes neoliberales en América Latina, 2666 de Roberto Bolaño (2004) muestra cómo en nuestro fin de siglo el poder sobre la vida -el poder de hacer vivir controlando poblaciones-. La reproducción del capital se mezcla con la producción de masas de poblaciones de refugiados económicos, abandonados en un permanente estado de excepción dentro de un territorio biopolítico, donde la legalidad ha sido suspendida. Los basureros, los baldíos, los barrios periféricos de la Santa Teresa de 2666, con las maquiladoras de fondo en medio del desierto de Sonora, componen un ecosistema del miedo, un espacio privatizado y eminentemente biopolítico del que el Estado ha retirado su control, abandonándolo a las fuerzas del libre mercado y del crimen organizado. Son los nuevos desiertos del mercado zonas no cartografiadas donde vegetan los muertos-vivos del capitalismo global. La violencia continua sobre el cuerpo femenino pone a la novela en la misma línea con las mismas fuerzas que configuran el presente -el desierto del mercado, donde la creación y reproducción del capital se confunde y entremezcla con el rol tradicionalmente femenino de la creación y reproducción de la vida-.