The Deserts of the Other Side: The Desert as a Formative space in Ciudades desiertas by José Agustín y Road Story by Albe
Los desiertos del otro lado: el desierto como espacio formativo en Ciudades desiertas de losé Agustín y Road Story de Alberto Fuguet
Author
Forttes Zalaquett, Catalina
Abstract
This article studies two Latin American coming-of-age novels that have placed their formative journeys beyond the northern border of the Latin America. The not-so-young protagonists of José Agustin's Ciudades desiertas (Mexico) and Alberto Fuguet's Road Story (Chile) flee towards the deserts of the United States in search of an epic seen many times in American films in arder to give meaning to their disenchanted present. The objective of this study is to analyze the ways in which these novels represent bodies in transit through deserts as a formative process that questions what their protagonists understand as individual and national identity. Este trabajo estudia dos novelas de aprendizaje latinoamericanas que han reubicado el viaje formativo más allá de la frontera norte del subcontinente. Los "ya no tan jóvenes" protagonistas de las novelas Ciudades desiertas de José Agustín {México), y Road Story de Alberto Fuguet (Chile) huyen hacia los desiertos de Estados Unidos en busca de una épica que, mil veces vista en el cine, dé sentido a sus presentes desencantados. El objetivo de esta discusión es analizar las formas en que estas novelas resaltan la representación del cuerpo en tránsito por parajes desérticos como parte de un viaje formativo que pone a prueba aspectos fundamentales de lo que sus protagonistas entienden por identidad individual y nacional.