Echoes in the Desert. Landscape, People, and Affection in Sertao de Acrílico Azul Piscina
Ecos en el desierto. Paisaje, pueblo y afectividad en Sertáo de Acrílico Azul Piscina
Author
Depetris Chauvin, Irene
Abstract
The article traces the affective modes of conceiving the natural and human landscape of the the Brazilian Norheast in Sertao de Acrílico Azul Piscina (Karim Ainouz and Marcelo Gomes, 2004). This poetic travel documentary maps the space through the appropriation of previous sounds and images. As a way of echo, the rewriting of the desert points towards the absence of the "People" in the glimpses of the daily life of the ordinary man. As if it were a residue of the past, the landscape is the object of an exercise of affective contemplation enhanced by the predominantly haptic character that the film shows visually. In this way, drawing "haptic paths" that make it possible to "touch" the traces of the past, Gomes and A'inouz configured a new affective map of the sertao. Este artículo aborda el modo peculiarmente afectivo en que Sertao de Acrílico Azul Piscina (Karim Ainouz y Marcelo Gomes, 2004) concibe el paisaje natural y humano del nordeste brasileño. Este poético documental de viaje cartografía un espacio por medio de la apropiación de sonidos e imágenes previos. A modo de eco, la reescritura del desierto pone en escena la ausencia del "pueblo" y la deriva hacia una poética del cotidiano del hombre ordinario. Como si se tratara de restos, el paisaje heredado es objeto de un ejercicio de contemplación afectiva potenciado por la visualidad predominantemente háptica de la película. En este sentido, al dibujar "rutas hápticas" que hacen posible "tocar" las huellas del pasado, A'inouz y Gomes configuran un nuevo mapa afectivo del sertao.