Show simple item record

dc.creatorAmaro Castro, Lorena
dc.date2013-12-31
dc.identifierhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17799
dc.identifier10.7764/tl53151-161
dc.descriptionIn recent years, it is possible to detect increasing interest for the consideration of the experience of travelling as a threshold, both in cultural studies, and literary-aesthetic studies. In this sense, travelling is related to postmodernity, globalization, decentering, and fragmentation of experience. Opposed to this view, the following article addresses the experience of travelling as denial of otherness, in the eyes of female Chilean Inés Echeverría Bello (Iris). In her book/travelling diary Hacia el Oriente (1905/1917) she visits the Holy Land searching for biblical landscapes and stories, which she rewrites in her text, but she also affirms a mode of spirituality which has been previously analyzed from a literary view by Bernardo Subercaseaux (1998; 2001). This spirituality seems to be conflicted with the modernizing features that the author finds in the places where she travels. The following analysis tackles Echeverría’s religious pilgrimage in relation to the production context of the author, and the connection between gender, religiousness and writing in a space and time which are intervened by values and transformation derived from modernization.en-US
dc.descriptionEs posible detectar en los últimos años y en el marco de los estudios culturales y estético-literarios, un creciente interés por la experiencia liminar del viaje, vinculado con la postmodernidad, la globalización, el descentramiento y la fragmentación de la experiencia. El siguiente artículo aborda, en un sentido inverso, la experiencia del viaje como negación de la alteridad, en los ojos de la escritora chilena Inés EcheverríaBello (Iris), quien en Hacia el Oriente (1905/1917) recorre los lugares santos buscando encontrar no solo los paisajes e historias bíblicas (que reescribe), sino también afirmando un modo de espiritualidad, ya antes analizada literariamente por Bernardo Subercaseaux (2001). Esta espiritualidad se encuentra en conflicto con los rasgos modernizadores que la autora observa a lo largo de su viaje. El análisis a continuación aborda el peregrinaje religioso de Echeverría en relación con el contexto de producción de la autora y la relación entre género, religiosidad y escritura, en un espacio-tiempo intervenido por los valores y transformaciones propias de la modernizaciónes-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Literatura de la Facultad de Letras, de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://tallerdeletras.letras.uc.cl/index.php/TL/article/view/17799/14751
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceTaller de Letras; Núm. 53 (2013): Segundo Semestre; 151-161es-ES
dc.source2735-6825
dc.subjectPilgrimageen-US
dc.subjectTravel Literatureen-US
dc.subjectWomen Literatureen-US
dc.subjectAuthorshipen-US
dc.subjectIdentityen-US
dc.subjectPeregrinacioneses-ES
dc.subjectliteratura de viajees-ES
dc.subjectliteratura de mujereses-ES
dc.subjectautoríaes-ES
dc.subjectidentidades-ES
dc.titleUna experiencia centrípeta: construcción de la autoría, modernidad y espiritualismo en Hacia el Oriente, de Inés Echeverría Belloes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record