Show simple item record

Nivel de Educación Parental y Mortalidad Infantil

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorMedina L., Mariana
dc.creatorCerda L., Jaime
dc.date2010-08-28
dc.date.accessioned2020-11-17T14:01:40Z
dc.date.available2020-11-17T14:01:40Z
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2675
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159875
dc.descriptionBackground: In the study of the factors that affect infant mortality the interaction of variables has been poorly explored. Objective: Exemplify a method to assess interaction between two variables associated to infant mortality (maternal and paternal educational level). Materials and Methods: Based on data published in the Demography Yearbook (2007), infant mortality rate (IMR) was calculated for 9 combinations of maternal and paternal years of schooling (0-9, 10-12 y 13 + years) and the IMR ratio between combinations. Interaction was evaluated by comparing the sum of the attributable risk of discordant combinations (0-9 years of schooling mother and 13+ years of schooling father, and vice versa) versus the combination (13+years of schooling mother and father). Results: IMR of the combination (0-9 years of schooling mother and father) was 2.7 fold the combination (13+ years of schooling mother and father), being also greater than the sum of the attributable risk of the discordant combinations. Conclusion: The existence of a synergic interaction in additive scale between maternal and paternal education level was demonstrated. Identifying the presence of interactions leads to a focalized implementation of sanitary policies, raising their effectiveness.en-US
dc.descriptionAntecedentes: En el estudio de los factores condicionantes de mortalidad infantil la interacción de variables constituye un fenómeno poco explorado. Objetivo: Ejemplificar una forma de abordaje del fenómeno de interacción entre dos variables asociadas a mortalidad infantil (nivel educacional materno y paterno). Material y Métodos: En base a los datos publicados en el Anuario de Demografía (2007) se calculó la tasa de mortalidad infantil (TMI) para 9 combinaciones de años de estudios aprobados (AEA) de la madre y del padre (0-9, 10-12 y 13 + años), y la razón de TMI entre las combinaciones. La evaluación de interacción se realizó comparando la suma del riesgo atribuible de las combinaciones discordantes (0-9 AEA madre y 13+AEA padre, y viceversa) versus la combinación (13+AEAmadre y padre). Resultados: La TMI de la combinación (0-9 AEA madre y padre) fue 2,7 veces mayor a la combinación (13+AEA madre y padre); siendo también mayor la suma del riesgo atribuible de las combinaciones discordantes. Conclusión: Se demostró la existencia de una interacción en escala aditiva de tipo sinérgico entre el nivel educacional materno y paterno. Identificar la presencia de interacciones permite focalizar políticas sanitarias, aumentando su efectividad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2675/2440
dc.rightsCopyright (c) 2010 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 81, Núm. 3 (2010): Mayo - Junio; 228-233en-US
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 81, Núm. 3 (2010): Mayo - Junio; 228-233es-ES
dc.source0370-4106
dc.source0370-4106
dc.subjecten-US
dc.subjectEducational Level; Infant Mortality; Interaction; Epidemiology and Public Health; Social Determinants of Healthen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectNivel Educacional; Mortalidad Infantil; Interacción; Epidemiología y Salud Pública; Determinantes Sociales de Saludes-ES
dc.titleInteraction between maternal and paternal educational level as conditionant of infant mortalityen-US
dc.titleNivel de Educación Parental y Mortalidad Infantiles-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record