Show simple item record

Prematuros moderados y tardíos, un grupo de riesgo de menor desarrollo cognitivo en los primeros años de vida

dc.contributoren-US
dc.contributorSOCHIPE 208013es-ES
dc.contributorFONIS SA7120043es-ES
dc.contributorClínica Alemana de Santiagoes-ES
dc.creatorSchonhaut B., Luisa
dc.creatorPérez R., Marcela
dc.creatorSchonstedt G., Marianne
dc.creatorArmijo R., Iván
dc.creatorDelgado B., Iris
dc.creatorCordero V., Miguel
dc.creatorÁlvarez L., Jorge
dc.date2012-08-09
dc.date.accessioned2020-11-17T14:01:53Z
dc.date.available2020-11-17T14:01:53Z
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2878
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/159906
dc.descriptionIntroduction: Recent studies show that moderately and late preterm infants (MLI) (Gestational age (GA) 32 to 366), are in high risk for delayed psychomotor development (PMD) and learning disabilities. Objective: To compare PMD between MLI and full term infants (FTI) and to analyze associated perinatal risk factors. Methodology: 131 MLI and 119 FTI were recruited between May 2008 and April 2011 in a private health center in Santiago, Chile. Both groups were compared according to age, gender and socio-economic level. At the ages of 8, 18 and 30 months the children were evaluated by means of the Bayley III Scale for Infantile Development 3rd edition (BAYLEY-III). PMD was compared in both groups and multiple lineal regression analysis was performed. Results: MLI showed a significantly lower development coefficient, but it matched the FTI when corrected by GA, (99 ± 10.4 versus 100.8 ± 9.9). Even with corrected GA, the cognitive performance was lower (98 ± 10.4 vs 103.1 ± 11.4 p < 0.05). Multiple lineal regressions showed that GA and gender were associated with lower cognitive development. Conclusion: Cognitive performance of MLI was below that of FTI. This increases the need to have especial standards of care and stimulation for these children.en-US
dc.descriptionIntroducción: Estudios recientes refieren que los prematuros moderados y tardíos (PMT) (Edad Gestacional (EG) 32 a 366), presentan un elevado riesgo de retraso del desarrollo psicomotor (DSM) y dificultades de aprendizaje. Objetivo: Comparar el DSM entre niños nacidos PMT y recién nacidos de término (RNT) y analizar los factores de riesgo perinatal asociados. Metodología: En un centro de salud de Santiago de Chile, entre mayo 2008 y abril 2011, se reclutaron 131 PMT y 119 RNT, pareados por edad, género y nivel socioeconómico. A los 8, 18 o 30 meses se les aplicó la Escala de Bayley III de Desarrollo Infantil-3a edición. Se comparó el DSM entre los dos grupos y se implementó una regresión lineal múltiple. Resultados: Los PMT presentaron un coeficiente de desarrollo significativamente inferior al no corregir EG, equiparándose con los RNT al corregirla (99 ± 10,4 vs 100,8 ± 9,9). Aún con EG corregida, el desempeño cognitivo fue inferior (98 ± 10,4 vs 103,1 ± 11,4 p < 0,05). En la regresión lineal múltiple el género y la EG se asociaron con menor desarrollo cognitivo. Conclusión: El desempeño cognitivo de los PMT fue inferior a los RNT. Se plantea la importancia de implementar un estándar de cuidado y estimulación para este grupo de niños.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2878/2640
dc.rightsCopyright (c) 2012 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 83, Núm. 4 (2012): Julio - Agosto; 358-365en-US
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 83, Núm. 4 (2012): Julio - Agosto; 358-365es-ES
dc.source0370-4106
dc.source0370-4106
dc.subjecten-US
dc.subjectModerately Preterm; Late Preterm; Psychomotor Development; Cognitive; Neonatology; Ambulatory Pediatrics; Preterm Infants; Growth and Developmenten-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectPrematuros Moderados; Prematuros Tardíos; Desarrollo Psicomotor; Cognitivo; Neonatología; Pediatría Ambulatoria; Prematuros; Crecimiento y Desarrolloes-ES
dc.titleModerately and late preterm newborns, a risk group for low cognitive development in the first years of lifeen-US
dc.titlePrematuros moderados y tardíos, un grupo de riesgo de menor desarrollo cognitivo en los primeros años de vidaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record