• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item

Mental health intervention in children exposed to natural disasters

Intervención de salud mental en niños expuestos a desastre natural

Author
Sommer A., Katerina

Abufhele M., Marcela

Briceño A., Ana Marina

Dávila D., Anamaría

Barreau V., Michelle

Castro M., Sonia

Ebel F., Carolina

Oltra H., Sandra

Correa D., Alfonso

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2923
Abstract
Introduction: This study is part of the mental health intervention, conducted by a child psychiatry team for children exposed to the February 2010 earthquake/tsunami in a community of the VII Region that was strongly affected by the natural disaster. Objective: To describe the intervention and evaluate the effectiveness of the strategies implemented for both children and teachers. Methodology: Interventions are described and classified in three categories (1) Case report and child care consulting, referred by their teacher. (2) Psychoeducational workshops for teachers of the intervened school. (3) Self-Care Day aimed at professionals of the same school. The evaluation is done through an anonymous survey designed to measure the effectiveness of the intervention. Results: 33 children were evaluated and treated, the most common diagnoses were adaptive disorders (8/33) and ADHD (11/33), and only 3 patients met the criteria for post-traumatic stress disorder (PTSD). Intervention implementation included psychoeducation for parents (100%), coordination with schools and local health network (100%), counseling (70%) and drug prescription (45%). Only 45% of the cases evaluated had symptoms triggered or exacerbated by the earthquake/tsunami. Regarding teacher evaluation (N: 11), 100% described the intervention as "very good". 90% considered it appropriate to the needs at the moment and as a contribution to their educational work. Conclusions: After events of this nature, many interventions take place to support the affected population. It is important to have more scientific information about the effectiveness of such interventions to prevent the development of post-traumatic psychopathology.
 
Introducción: Este trabajo forma parte de la intervención de salud mental, realizada por un equipo de psiquiatría infantil para niños expuestos al terremoto/maremoto de Febrero de 2010, en una comunidad de la VII Región fuertemente afectada por el desastre natural. Objetivos: Describir la intervención realizada y evaluar la efectividad de las estrategias implementadas tanto a niños como a profesores. Metodología: Se describe las intervenciones realizadas, clasificadas en 3 categorías: 1) Consultoria de casos clínicos y atención de niños derivados por sus profesores. 2) Talleres psicoeducativos a profesores de la escuela intervenida. 3) Jornada de autocuidado, dirigida a los profesionales de la misma escuela. La evaluación se realiza a través de encuesta anónima a los profesores diseñada para cuantificar la efectividad de la intervención. Resultados: Se evaluaron y trataron 33 niños, los diagnósticos más frecuentes fueron Trastornos adaptativos (8/33) y Déficit atencional (11/33); sólo 3 casos cumplían criterios de Trastorno por Estrés Postraumático(TEPT). Las intervenciones utilizadas incluyeron psicoeducación a padres (100%), coordinación con colegios y red de salud municipal (100%), apoyo psicológico (70%) y farmacológico (45%). Sólo en el 45% de los casos evaluados la sintomatología se había desencadenado o agravado con el terremoto/maremoto. En relación a la evaluación de profesores (n: 11), 100% consideró la intervención como "muy buena". Un 90% la consideró adecuada a las necesidades y constituyó un aporte a su quehacer educativo. Conclusiones: Tras eventos como éste, se realizan variadas intervenciones de apoyo a la población afectada. Es importante contar con mayor información científica acerca de la efectividad de dichas intervenciones para prevenir el desarrollo de psicopatología postraumática.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB