• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Pediatría
  • Revista Chilena de Pediatría
  • View Item

Quality of life in children: a comparative study between urban and rural areas in Northern Chile

Calidad de vida en la infancia: estudio comparativo entre una zona rural y urbana en el norte de Chile

Author
Urzúa M., Alfonso

Caqueo-Urízar, Alejandra

Albornoz B., Nelia

Jara S., Cristina

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/3014
Abstract
Background: The quality of life in children is associated with their experiences, family and their socio-cultural environment. Objective: To identify the significant components in assessing quality of life from the children's perception. Participants and Method: Using a cross-sectional design, the Child Life Quality Scale was applied to a total of 200 children aged 8-12 years, from an urban and a rural area located in northern Chile. Three open questions were presented about experiences of satisfaction, dissatisfaction and desire for change, classifying the answers in six categories. Results: No significant differences in the perception of quality of life in children from urban and rural areas were found, however, the evaluation of the content of the answers allowed us to establish some differences between the two groups. Conclusion: In the urban area, the greatest experiences of satisfaction level were associated with interpersonal relationships, while in the rural area, with leisure and recreational activities.
 
Introducción: La calidad de vida infantil está asociada con las propias vivencias de los menores, la de sus familias, como con variables del entorno sociocultural donde se desarrollan. Objetivo: Identificar los componentes significativos en la evaluación de la calidad de vida desde la percepción infantil. Participantes y Método: Bajo un diseño transversal, se aplicó la Escala de Calidad de Vida Infantil a un total de 200 niños y niñas de 8 a 12 años de una comuna urbana y de una comuna rural ubicadas al Norte de Chile. Se presentaron tres preguntas abiertas sobre experiencias de satisfacción, insatisfacción y deseos de cambio, clasificando las respuestas en 6 dimensiones. Resultados: Muestran la inexistencia de diferencias en la percepción de calidad de vida en niños urbanos y rurales a partir del cuestionario; sin embargo, la evaluación del contenido de las preguntas abiertas permitió establecer algunas diferencias entre ambos grupos. Conclusión: En la comuna urbana, las mayores experiencias de satisfacción se dieron a nivel de las relaciones interpersonales, en tanto en el sector rural, en torno a las actividades de ocio y recreativas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB