Show simple item record

El juego del espejo: diferencias entre díadas madre-hijo urbanas y rurales mapuche en Chile

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorCordella M., Patricia
dc.creatorDe La Fuente R., Isidora
dc.creatorPrado A., Bernardita
dc.creatorGonzález R., Francisca
dc.date2012-10-09
dc.date.accessioned2020-11-17T14:02:49Z
dc.date.available2020-11-17T14:02:49Z
dc.identifierhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2888
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/160048
dc.descriptionBody image is a cognitive construction, the precursor of identity, based on the experience with a mirror. The mother and the child use this external device in a complex representational game prior to language. Objective: To describe and analyze the mirror-child interaction and mother-child-mirror game to identify the construction of realities and representations in preverbal children by comparing two different populations of the Chilean culture. Subjects and Methods: qualitative and quantitative, non-experimental, descriptive and comparative study where categories of interaction between mother and child in the mirror are created and their association with sociodemographic variables are evaluated. 49 Mapuche rural and urban mother-child interaction videos in the presence of a mirror at eating and feeding times are assessed, interactional categories emerged which become the observation instrument used. Results: Different ways to play from the child perspective and the mother-child dyad are reported in different degrees of cognitive and relational complexity, significant differences between both populations are observed. Urban children developed integrated games (p 0.0013) and games of four players (p 0.001), while the Mapuche play mostly by themselves (p 0.0014). Infants older than 13 months make more complex games (p 0.026). The parallel (not looking at the mirror) and the dyadic game correlate positively with the rural unmarried Mapuche mother, and if there is a history of alcoholism and depression, they are prompt to play in groups of four. Conclusions: Qbservation categories and stages of relational complexity in front of the mirror emerged, which reflect the cognitive and relational development of children. Differences were observed in the study populations, possibly due to cultural differences. It is suggested to use this study as development diagnosis and monitoring.en-US
dc.descriptionLa imagen corporal es una construcción cognitiva, precursora de la identidad, basada en la experiencia del espejo. La madre y el niño usan este dispositivo externo en un juego representacional complejo anterior al lenguaje. Objetivo: Describir y analizar la interacción niño-espejo, y el juego madre-hijo-espejo, para identificar la construcción de realidades y representaciones en niños pre-verbales comparando dos poblaciones chilenas de diferente cultura. Pacientes y Método: Estudio cualicuantitativo, no experimental, descriptivo y comparativo donde se crean categorías de interacción entre la madre y el niño ante el espejo y se evalúa su asociación con variables sociodemográficas. Se evalúan 49 vídeos de interacciones madre-hijo urbanos y rural-mapuches en presencia de un espejo durante el comer y dar de comer, emergen categorías interaccionales que a su vez constituyen el instrumento de observación utilizado. Resultados: Se reconocen formas de juego desde la perspectiva del niño y la diada madre-hijo en distintos grados de complejidad cognitiva y relacional, observándose diferencias significativas entre ambas poblaciones. Los niños urbanos hacen juego integrado (p 0,0013) y juego de a cuatro (p 0,001), mientras los mapuche juegan más solos (p 0,0014). Los > 13 meses hacen juegos más complejos (p 0,026). El juego paralelo (no mirar el espejo) y juego diádico, se correlacionan positivamente con la madre rural mapuche conviviente y si hay antecedentes de alcoholismo y depresión, hacen más juego de a cuatro. Conclusiones: se aportan categorías de observación y estadios de complejidad relacional delante del espejo que dan cuenta del desarrollo cognitivo y relacional del niño. se evidencian diferencias en las poblaciones estudiadas posiblemente por diferencias culturales. se sugiere utilizarlo como diagnóstico y seguimiento del desarrollo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherSociedad Chilena de Pediatríaes-ES
dc.relationhttp://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2888/2650
dc.rightsCopyright (c) 2012 Revista Chilena de Pediatríaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 83, Núm. 5 (2012): Septiembre - Octubre; 445-453en-US
dc.sourceRevista Chilena de Pediatría; Vol. 83, Núm. 5 (2012): Septiembre - Octubre; 445-453es-ES
dc.source0370-4106
dc.source0370-4106
dc.subjecten-US
dc.subjectChild Development; Cultural Interaction; Development Evaluation; Anthropology; Ambulatory Pediatrics; Indigenous Peoples; Growth and Developmenten-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectDesarrollo Infantil; Interacción Cultural; Evaluación del Desarrollo; Antropología; Pediatría Ambulatoria; Pueblos Originarios; Crecimiento y Desarrolloes-ES
dc.titleMirror game: differences between urban and Mapuche rural mother-infant dyadsen-US
dc.titleEl juego del espejo: diferencias entre díadas madre-hijo urbanas y rurales mapuche en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record