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Self evaluation is not reliable for assessing puberal development in school-aged children

La autoevaluación es un método poco confiable para establecer el desarrollo puberal en escolares

Author
Marchant F., Cristian

Bancalari D., Rodrigo

Díaz S., Carlos

Zamorano R., Juanita

Cerda F., Verónica

Fernández V., Manuel

Garbin A., Falbia

Muñoz C. del V., Patricia

Cavada C., Gabriel

García B., Hernán

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/2876
Abstract
Introduction: Puberal development assessment (PDA) is performed according Tanner's method (TM). Objective: In order establish the coincidence between PDA determined by physicians and the self-evaluation by school-aged children. Material and Methods: 2 980 school children from Santiago, Chile, were assessed by means of TM, the development of the mammary gland (MD), male genitalia (MG) and pubic hair (PH) were assessed. PDA was simultaneously performed by physicians and by the school children. Results: Concordance between physicians and self assessment showed a kappa coefficient (KC) of 0.55, 0.45, and 0.51 in PH, MD and MG respectively, (acceptable KC > 0.61). Self-evaluation of PDA decreased as the age of children increased, with OR of 0.76 (95% IC 0.74 -0.79); 0.87 (95% IC 0.83 - 0.91) and 0.92 (95% IC 0.88 - 0.96) for PH, MD and MG respectively. An inverse relationship between nutritional status (NS) and PDA was observed only in PH, obese school children underscored their PH (OR 0.6; 95% IC 0.5 - 0.7). Multivariate analysis for gender and NS showed that only females overestimate their PH, OR of 1.15 (95% IC 1-1.32). Conclusions: PDA through self-assessment yields only moderate correlation coefficients, thus it is not reliable for making relevant clinical decisions.
 
Introducción: La determinación del desarrollo puberal (DDP) se evalúa según el método de Tanner (MT). Objetivo: Determinar la concordancia de la DDP entre médicos con la autoevaluación en escolares. Pacientes y Métodos: Se examinaron 2 980 escolares de Santiago de Chile. Se evalúo desarrollo mamario (DM), genitales masculinos (GM) y vello púbico (VP) mediante el MT. La DDP fue evaluada simultáneamente por un médico y por los escolares. Resultados: La concordancia entre médicos y la autoevaluación mostró un coeficiente kappa (CK) de 0,55, 0,45, 0,51 en VP, DM y GM respectivamente, (CK aceptable > 0,61). La autoevaluación del DDP disminuyo a medida que aumentaba la edad, con OR respectivos de 0,76 (95% IC 0,74-0,79); 0,87 (95% IC 0,83-0,91) y 0,92 (95% IC 0,88 -0,96) para VP, DM y GM. Se observo una relación inversa entre estado nutricional (EN) y DDP sólo en VP, escolares obesos subestimaban su VP (OR 0,6; 95% IC 0,5-0,7). El análisis multivariado de género y EN mostró que sólo las mujeres sobreestimaban su VP, OR de 1,15 (95% IC 1-1,32). Conclusiones: La DDP mediante autoevaluación obtiene coeficientes de correlación sólo moderados que no permiten confiar en este para establecer decisiones clínicas relevantes.
 
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