Editora Nacional Gabriela Mistral y clases sociales: indicio del neoliberalismo en la retórica de la dictadura chilena
Author
Jara Hinojosa, Isabel
Full text
http://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/997010.4067/S0717-71942015000200004
Abstract
Although the economic model was not decided, one of the tasks of the official publishing house for the Chilean dictatorship, Editora Nacional Gabriela Mistral (1973-1976), was to spread information about budding neoliberalism. This could not be achieved without banishing the language of –and identification with– social classes, which was rooted in Chilean mentality. Using examples, this article explores how publications from the ENGM silenced and described social classes through themes such as folklore, anti-Marxism, national history or economics, thanks to its informative nature and to the procedural and cognitive possibilities of its texts. This paper proposes that as a latent subtext in those publications, the silencing of social classes could have been a metaphorical and aesthetic symptom of neoliberalism during the dictatorship, becoming in this manner a sign of its peculiar way to aestheticize politics. Aunque no estaba decidido el modelo económico, uno de los imperativos a los que estuvo sometida la editorial oficial de la dictadura chilena, Editora Nacional Gabriela Mistral (1973-1976), fue difundir algunas ideas del incipiente neoliberalismo. Esto no se podía lograr sin desterrar el lenguaje de –y la identificación con– las clases sociales, arraigado en la mentalidad chilena. A partir de algunos ejemplos, este artículo explora cómo las publicaciones de la ENGM acallaron y evocaron las clases sociales a través de temas como el folklore, el antimarxismo, la historia nacional o la economía, gracias a su condición divulgativa y a las posibilidades procedimentales y cognitivas de sus textos. Propone que, como subtexto latente en aquellas publicaciones, el silenciamiento de las clases sociales pudo ser un síntoma metafórico y estético del neoliberalismo en la dictadura, y de esta forma convertirse en un indicio de su singular forma de estetizar la política.