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dc.creatorErrázuriz, Tomás
dc.date2014-12-31
dc.identifierhttp://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/9986
dc.identifier10.4067/S0717-71942014000200002
dc.descriptionCarlos Ibáñez del Campo’s dictatorship and the imposition of a technocratic government determined to assume a key role in the organization of the public transit system, marked a breakdown in efforts made by authorities in previous years. The political decision in favor of motorization and the unprecedented resources invested in its adaptation to the city, allowed authorities to take on a leading role in controlling and organizing new cars, and favored social legitimization of new technologies as the predominant form of urban circulation. Towards the end of the 1920s, as in other cities of the world, the transformation of the urban landscape was evident. The new means of transport prevailed and the role of animals as a driving force behind urban movement was questioned.en-US
dc.descriptionLa dictadura de Carlos Ibáñez del Campo (1927-1931) y la imposición de un gobierno tecnócrata decidido a tomar un rol protagónico en la organización del tránsito público, marcarían un quiebre con aquellos esfuerzos emprendidos en los años previos por las autoridades. La opción política por la motorización del transporte y los inéditos recursos disponibles invertidos en su acomodación a la ciudad, permitió a las autoridades tomar un papel protagónico en el control y organización de los nuevos vehículos, y favoreció la legitimación social de las nuevas tecnologías como formas predominantes de la circulación urbana. Hacia fi nales de los años veinte, como en otras ciudades del mundo, la transformación del paisaje urbano era evidente. Los nuevos medios de transporte se imponían y se cuestionaba el rol de los animales como fuente motriz para el desplazamiento urbano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Historia. Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/9986/9232
dc.sourceHistory; 2014: Nª 47, Vol.II; 313-354en-US
dc.sourceHistoria; 2014: Nª 47, Vol.II; 313-354es-ES
dc.source0717-7194
dc.subjectSantiago de Chileen-US
dc.subjectmodernizationen-US
dc.subjectmobilityen-US
dc.subjecturban transporten-US
dc.subjectmotorizationen-US
dc.subjectCarlos Ibáñez del Campo’s first administrationen-US
dc.subjectSantiago de Chilees-ES
dc.subjectmodernizaciónes-ES
dc.subjectmovilidades-ES
dc.subjecttransporte urbanoes-ES
dc.subjectmotorizaciónes-ES
dc.subjectCarlos Ibáñez del Campoes-ES
dc.titleLa administración de Ibáñez del Campo y el impulso a la circulación moderna (Santiago, 1927-1931)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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