Show simple item record

dc.creatorPonce de León Atria, Macarena
dc.date2010-12-31
dc.identifierhttp://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/10484
dc.identifier10.4067/S0717-71942010000200004
dc.descriptionThe objective of this article is to understand the process of expansion of the system of public primary education during the period of territorial formalization and consolidation. Between 1840 and 1907 the multiplication of schools and the rate of enrollment increased, but the chronology and geographical distribution throughout the country were not always parallel phenomena’s. This discovery makes it necessary to reconstruct from the evidence certain trends, in order to demonstrate that the extension of schooling and the access to it were processes that were closely linked but whose connection was not mechanical in nature. Moreover the pattern of rural settlement in Chilean society was at the bottom in both the scholarly index and the attendance of students during this period, because it determined the construction of a urban network of schools, leaving two thirds of the population disseminated in the countryside out the system.  en-US
dc.descriptionEl artículo tiene como objetivo comprender el proceso de expansión del sistema de instrucción primaria estatal, durante su período de formalización y consolidación territorial. Entre 1840 y 1907 la multiplicación de las escuelas y el avance de la matrícula tuvieron ritmos ascendentes, pero su cronología y su distribución geográfi ca a lo largo del país no siempre fueron fenómenos paralelos. Esta constatación hace necesario reconstruir desde la evidencia empírica tales ritmos, para demostrar que la extensión de la escuela y el acceso a ella fueron procesos vinculados pero no mecánicos, y que el patrón de asentamiento rural de la sociedad chilena estuvo en la base de los bajos índices de escolarización y asistencia del siglo, porque determinó la construcción de una red escolar urbana, dejando fuera de las escuelas a dos tercios de la población diseminada por los campos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Historia. Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/10484/9688
dc.sourceHistory; 2010: Nª 43, Vol.II ; 449-486en-US
dc.sourceHistoria; 2010: Nª 43, Vol.II ; 449-486es-ES
dc.source0717-7194
dc.subjectEducationen-US
dc.subjectSystem of primary educationen-US
dc.subjectCoverageen-US
dc.subjectSchoolingen-US
dc.subjectPattern of rural settlementen-US
dc.subjectNineteenth centuryen-US
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectSistema de instrucción primariaes-ES
dc.subjectCoberturaes-ES
dc.subjectEscolarizaciónes-ES
dc.subjectPatrón de asentamientoes-ES
dc.subjectSiglo XIXes-ES
dc.titleLa llegada 'de la escuela' y la llegada 'a la escuela'. La extensión de la educación primaria en Chile, 1840-1907es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record