"¡Y no se ríen de este leso porque es dueño de millones!": El asedio cómico y popular de Juan Rafael Allende a la burguesía chilena del siglo XIX
Author
Salinas Campos, Maximiliano
Full text
https://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/1079010.4067/S0717-71942006000100007
Abstract
The history of Chile’s 19th-century elites has been narrated as an Olympian story: lofty, unreachable and grave. During the same century, writer Juan Rafael Allende managed to create a parallel, if not alternative world which demolished such suspect sublimity. The great satiric author appropriated Chile´s historic plebeian speech, somehow descended from the Spanish picaresque of the 16th and 17th centuries, adopting its visceral and carnival-like anti-clericalism and anticapitalism. Projecting this mode into the 19th century, Allende turned it into a weapon to be used against the gravitas of the formal Market and State. In particular, his attacks were leveled against renowned members of the Chilean bourgeoisie, such as Eduardo Matte, Manuel José Irarrázaval, Agustín Edwards, Julio Zegers or Federico Varela. They had framed a new wealth-centered religion which Allende hastened to denounce as a crass parody of the Christian God. The country had engendered a new creed, the “nitrate-owners creed”. The roots of Allende’s satirical thought sank deeply into the past, encompassing not only the Spanish Picaresque but also the ancient tradition of Arabic Spain, which made fun of wealthy men and magnates in the best spirit of the Libro del Buen Amor and its Islamic antecedents. La historia de las elites decimonónicas ha sido contada como la historia de un Olimpo tan elevado e inalcanzable como serio. Juan Rafael Allende logró en el mismo siglo XIX crear un mundo paralelo si no alternativo que derribó tanta sospechosa sublimidad. El gran autor satírico se hizo cargo del habla histórica de la plebe chilena que provenía en alguna medida de la Picaresca española de los siglos XVI y XVII con su anticlericalismo y su anticapitalismo visceral y carnavalesco. Prolongando este mundo al siglo XIX Allende lo convirtió en una dinamita contra la gravedad del Estado y del Mercado ‘en forma’. En particular, fueron atacados insignes representantes de la burguesía chilena como Eduardo Matte, Manuel José Irarrázaval, Agustín Edwards, Julio Zegers o Federico Varela. Ellos habían creado una nueva religión del dinero que Allende se apresuró a denunciar como una burda parodia del Dios cristiano. Había nacido en el país un nuevo credo, el “credo de los salitreros”. El origen del pensamiento satírico de Allende tiene larguísimas raíces de las que no podemos obviar, además de la mencionada Picaresca, la tradición de la España hispano-árabe, que se rió de ricos y magnates en el mejor espíritu del "Libro del Buen Amor" y sus antecedentes musulmanes.