Political conditions of the university and the new humanities. Latin American reformist and counter-reformist itineraries
Condiciones políticas de la universidad y las nuevas humanidades. Itinerarios latinoamericanos reformistas y contrarreformistas
Author
Sánchez , Cecilia
Full text
http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/292210.29393/At522-94CPCS10094
Abstract
In this article, I set out to reflect on the University and its current political conditions. To carry out this task, I will delve into its modern and contemporary contexts, into the principles that, from the Humanities, defend its autonomy vis-à-vis the market, as well as into the sexism of knowledge and its language. Within the Latin American context, I consider some paradigmatic moments in the itinerary of Universities based on laws, reforms, counter reforms and prescriptions, from the positivist configuration to neoliberalism. Likewise, to counteract the colonial and sexist condition of knowledge, I take into consideration some of the proposals of the new humanities that aim to expand the democratization of knowledge. Me propongo reflexionar sobre la universidad y sus condiciones políticas actuales. Para la realización de este examen me detendré en su contexto moderno y contemporáneo, así como en los planteamientos que, desde las humanidades, defienden su autonomía frente al mercado, discutiendo también con el sexismo del saber y su lenguaje. Desde América Latina, considero algunos momentos paradigmáticos del itinerario de las universidades sobre la base de leyes, reformas, contrarreformas y prescripciones, desde la configuración positivista a la del neoliberalismo. Asimismo, para contrarrestar la condición colonial y sexista del saber considero algunas de las propuestas de las nuevas humanidades que se proponen ampliar la democratización del saber.