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Investigating Consumer Food Choice Behavior: An application combining sensory evaluation and experimental auctions

Investigación del comportamiento de elección de alimentos del consumidor: una aplicación que combina la evaluación sensorial y las subastas experimentales

Author
Gallardo, R. Karina

Hong, Yeon A

Silva Jaimes, Marcial

Flores Orozco, Johanna

Full text
https://www.rcia.uc.cl/index.php/ijanr/article/view/1765
10.7764/rcia.v45i1.1765
Abstract
We investigate what piece of information collected utilizing sensory evaluation tools exhibits better predictive capacity on the willingness to pay, is it information from preferences for a sensory quality attribute using hedonic scales or information on perceived intensity for the same attribute using intensity scales? We also estimated if extrinsic or intrinsic quality exerts a similar impact on consumer’s willingness to pay. We conducted a sensory evaluation along with experimental auctions using three different apple varieties with college students in Metropolitan Lima, Peru. Findings from this study show that information collected on preference liking for apple quality attributes has a better explanatory capability for willingness to pay, compared to information on consumers’ perceived intensity for the same attribute. The explanatory capability was measured using measures of goodness-of-fit. We also prove that willingness to pay was driven both by the apple variety induced intrinsic quality attributes and the extrinsic cues of the variety. Results add to the existing body of literature aiming to improve the understanding of consumer food choice behavior.  
 
En este estudio investigamos qué información recopilada utilizando herramientas de evaluación sensorial muestra una mejor capacidad predictiva sobre la disposición a pagar, ¿es la información de las preferencias medidas usando escalas de afición hedónicas o información sobre la intensidad percibida usando escalas de intensidad? También estimamos si la calidad extrínseca o intrínseca ejerce un impacto similar en la disposición a pagar del consumidor. Realizamos un estudio de evaluación sensorial y subastas experimentales con tres variedades de manzanas en la que participaron estudiantes de una Universidad en Lima, Perú. Los resultados de este estudio demuestran que la información recopilada sobre la preferencia por un atributo de calidad sensorial tiene una mejor capacidad predictiva para la disposición a pagar, en comparación con la información sobre la percepción de la intensidad percibida del atributo de calidad sensorial. Además, demostramos que tanto los atributos intrínsecos de calidad sensorial inducidos por la variedad de manzana y las señales extrínsecas sobre la variedad en sí, tienen un impacto en la disposición a pagar. Los resultados se suman a la literatura existente que tiene como objetivo mejorar la comprensión de la conducta de los consumidores al comprar alimentos.
 
Metadata
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