Differentiated acceptance of transgenic foods of animal and vegetable origin in the Region of La Araucania, Chile. Cien. Inv. Agr. 35(2):169-180.
Author
Schnettler, Berta
Sepúlveda, Oriana
Ruiz, Danilo
Abstract
Genetically modified transgenic foods (TF) have generated considerable debate in developed countries. Therefore, a survey of 400 people was conducted to assess the importance of this variable in consumer decisions regarding the purchase of liquid milk and tomato sauce in Temuco (IXth Region, Chile). This survey also evaluated the existence of different market segments. Usinga conjoint analysis, we established that the presence of genetic modification (GM) in food was a more important factor than either the brand or the price in both types of food. Usinga cluster analysis, five consumer groups were distinguished, with two large groups representing 46.8% and 18.8% of the total number of people surveyed. These two groups felt the existence of GMs to be important, but only the largest group preferred the alternatives with no GMs. For the third group (16.8%), brand was the most important attribute, but a preference for non-TF was also shown. The fourth group (10.5%) placed great importance on price and preferred non-TF. The smallest group (7.3%) placed a slightly higher value on the price of milk and on the brand of tomato sauce, showinga preference for TF. The five groups all rejected the store-brand product and most consumers reacted positively to lower prices. Therefore, with the results of this investigation, it can be concluded that the absence of GMs in milk and tomato sauce is a desirable condition for a large proportion of consumers in Temuco (74%), but there are groups of consumers (26%) that accept genetic manipulation of these foods. Sobre la base del debate generado por los alimentos genéticamente modificados, particularmente respecto de los alimentos transgénicos (AT), en los países desarrollados, se determinó la importancia de esta variable en la compra de leche líquida y salsa de tomate en consumidores de Temuco (Región de La Araucanía, Chile) y la existencia de diferentes segmentos de mercado, mediante una encuesta a 400 personas. Utilizando análisis conjunto se determinó que la existencia de modificación genética (MG) fue más importante que la marca y el precio en ambos alimentos. Mediante análisis de conglomerados se distinguieron cinco Grupos, dos de ellos con el 46,8 y 18,8% del total de encuestados. Estos dos Grupos mas numerosos dieron importancia a la existencia de MG, pero sólo el Grupo mayoritario prefirieron las alternativas sin manipulación genética. Para el tercer Grupo (16,8%) la marca fue el atributo más relevante, pero mostró predilección por alimentos no transgénicos. El cuarto Grupo (10,5%) dio gran importancia al precio y prefirió alimentos no transgénicos. El Grupo minoritario (7,3%) presentó leve mayor valoración por el precio en leche y por la marca en salsa de tomate, mostrando preferencia por los ATs. Los cinco Grupos rechazan el producto con marca propia y la mayoría reaccionó positivamente frente a menores precios. Por lo tanto, los resultados de esta investigación permiten concluir que la ausencia de MG en leche y salsa de tomate es una condición deseable para una alta proporción de consumidores de Temuco (74%), pero existen grupos de consumidores (26%) que aceptan la manipulación genética en estos alimentos.