Factors that affect fruit consumption in schools of the Metropolitan Region (Chile): The case of two schools in the district of Lo Prado
Author
Beaujanot, Andre
Donoso, Guillermo
del Valle, Andrea
Abstract
This research identifies the influence of environmental, social and consumer habits on decision making of children’s fruit consumption. The characteristics that influence children’s fruit consumption in school and their willingness to change these consumption behaviors are also studied. The study is performed on 5th and 8th grade students who attend public and private elementary schools in the municipality of Lo Prado, Santiago. The level of fruit consumption significantly depends on the family and school support that children receive. Statements such as: “Fruits are good for my health” and “Fruits are rich in vitamins” are very important for parents and children who attend private and public schools. From a strategic point of view, this research concludes that a more proactive and consistent approach is needed from parents and school communities to encourage fruit consumption among children. This approach results in either maintaining or improving children´s fruit consumption as they grow older. Also, the actions of parents and schools towards the preparation of desserts using fruits are proven to be an effective way to increase fruit consumption.Esta investigación identifica la influencia de los hábitos ambientales, sociales y de los consumidores en la decisión de los niños en el consumo de frutas. También se estudian atributos que influyen en el consumo de frutas para niños en la escuela y su disposición a cambiar los comportamientos de consumo. El estudio se lleva a cabo en alumnos de 5º y 8° grado que asisten a una escuela primaria público y otra privada en el municipio de Lo Prado, Santiago. El nivel de consumo de frutas depende en gran medida en el apoyo a la familia y la escuela que los niños reciban. Atributos tales como: “Las frutas son buenas para mi salud” y “Las frutas son ricas en vitaminas”, son los más importantes para los padres y los niños que asisten a escuelas públicas y privadas. Desde una perspectiva estratégica, la investigación concluye que se necesita un enfoque más proactivo y coherente de los padres y las comunidades escolares para fomentar el consumo de fruta entre los niños. Esta perspectiva debe mantener o mejorar el consumo de los niños de la fruta. Además, se reveló que los comportamientos de los padres y de la escuela hacia la preparación de postres con frutas es una forma efectiva de aumentar el consumo de frutas.