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Relational marketing and CRM in SMEs in the textile and apparel sector in Antioquia

dc.creatorRuiz-Velásquez, María Andrea
dc.creatorCeballos, Lina María
dc.creatorLondoño-Vélez, Natalia
dc.date2020-12-31
dc.identifierhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/57695
dc.identifier10.5354/0719-0816.2020.57695
dc.descriptionThis qualitative research explores the strategies and activities involved in relationship marketing and Customer Relationship Management (“CRM”) implemented by manufacturing SMEs in the textile and apparel sector in the department of Antioquia, Colombia (South America). The methodology was developed based on 13 in-depth interviews with SMEs in the sector and experts in the fashion industry and relationship marketing. Findings indicate a low level of maturity in the implementation of relationship marketing activities and CRM. Companies with higher levels of maturity had more administrative capacity and employees with higher levels of education, open to technology, with a correct approach to adding value, and open to innovation in terms of processes and services. The lack of marketing guidelines and limited budgets and personnel were the main barriers. The implementation of simple and practical relational marketing plans are recommended to enhance the appropriate use of resources.en-US
dc.descriptionEsta investigación cualitativa explora las estrategias y actividades de mercadeo relacional y CRM realizadas por pymes manufactureras del sector textil y de la confección del departamento de Antioquia, Colombia (Suramérica). La metodología se desarrolló a través de 13 entrevistas a profundidad con pymes manufactureras del sector y expertos en la industria de la moda y el mercadeo relacional. Se evidencia un bajo nivel de madurez en la implementación del mercadeo relacional en estas pymes. Mayores niveles de madurez se presentan en empresas con mayores capacidades administrativas y empleados con mayor nivel educativo, abiertos a la tecnología, con un enfoque a agregar valor en la oferta, y dispuestos a innovar en términos de procesos y servicios. La falta de lineamientos de mercadeo y limitado presupuesto y personal se convierten en las principales barreras. Se recomienda la implementación de planes de mercadeo relacional, desde una aproximación sencilla y práctica, haciendo uso adecuado de sus recursos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.languagespa
dc.languageeng
dc.publisherDepartamento de Administración, Universidad de Chile, Facultad de Economía y Negociosen-US
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/57695/65186
dc.relationhttps://revistas.uchile.cl/index.php/EDA/article/view/57695/65227
dc.rightsCopyright (c) 2021 Estudios de Administraciónen-US
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en-US
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 27 No 2 (2020): (July-December); 5-22es-ES
dc.sourceEstudios de Administración; Vol 27 No 2 (2020): (July-December); 5-22en-US
dc.source0719-0816
dc.source0717-0653
dc.titleEl Mercadeo Relacional y CRM en las Pymes del Sector Textil y de la Confección de Antioquiaes-ES
dc.titleRelational marketing and CRM in SMEs in the textile and apparel sector in Antioquiaen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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