Pampa Iluga and “chacras” of the ancestors (Tarapacá, northern Chile): tensions between materialities and ontologies in archaeology
Pampa Iluga y las “chacras” de los ancestros (Tarapacá, norte de Chile): tensionando materialidades y ontologías desde la arqueología;
Author
Uribe, Mauricio
Agüero, Carolina
Cabello, Gloria
García, Magdalena
Herrera, María José
Izaurieta, Roberto
Maldonado, Antonio
Mandakovic, Valentina
Saintenoy, Thibault
Santana-Sagredo, Francisca
Urrutia, Francisca
Vidal-Elgueta, Alejandra
Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/6049710.5354/rca.v0i42.60497
Abstract
This paper presents the Iluga Túmulos site in the Tarapacá region, northern Chile. The site is located in Pampa Iluga, south to Cerro Unitas and west to the Tarapacá ravine, where we can observe the geoglyph Giant of Tarapacá. The site covers thousands of hectares with field crops and irrigation systems (chacras) associated with a notorious complex of tumuli, public and domestic architecture. In between the field crops, 122 tumuli are reported, forming specific types of groups. We also observed activity areas with and without architecture. Mud architecture structures stand out among the constructions, showing different shapes such as circular, rectangular and square ones that probably had multiple public functions. This particular palimpsest distribution of monuments and portable and non-portable evidence extends from the Formative Period's beginnings until the Incas arrival and Colonial times. We proposed interpretations of this productive and ceremonial complex from an Andean memory and social perspectives. Se presenta el sitio Iluga Túmulos de la región de Tarapacá, Chile. El sitio se localiza en Pampa Iluga, al sur del Cerro Unitas donde se dispone el geoglifo Gigante de Tarapacá y al oeste de la quebrada de Tarapacá. Se asocia a miles de hectáreas de campos de cultivo y sistemas de irrigación, vinculados a un notable complejo de túmulos y arquitectura pública y residencial. En medio de las “chacras” existe un conjunto de 122 túmulos que presentan agrupamientos específicos. También se observan áreas de actividad y recintos con y sin arquitectura. Entre éstos, destacan estructuras de barro con diferentes formas y escalas incluyendo recintos circulares, rectangulares y cuadrangulares con funciones múltiples. Esta concentración de monumentos y paisajes materiales se extiende desde inicios del período Formativo hasta la llegada de los incas y momentos coloniales, generando un entramado histórico complejo. Proponemos, por lo tanto, pensar este palimpsesto productivo y ceremonial desde las formas andinas de memoria.