Show simple item record

Paisaje de la Protesta en Plaza Dignidad de Santiago, Chile;

dc.creatorMárquez, Francisca
dc.creatorColimil, Marcelo
dc.creatorJara, Daniela
dc.creatorLanderos, Víctor
dc.creatorMartínez, Catalina Lycan
dc.date2020-12-19
dc.date.accessioned2021-01-19T10:36:32Z
dc.date.available2021-01-19T10:36:32Z
dc.identifierhttps://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/60487
dc.identifier10.5354/rca.v0i42.60487
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/162339
dc.descriptionThis research explores the landscape of the protest through the graphic interventions performed during the social outbreak demonstrations of October 2019 in Baquedano Square, Santiago. Drawing on archaeological and ethnographic methods, it analyses the graffiti that the protesters produced between January and March 2020 on the walls and monuments. Material changes, including their characteristics and patterns, are identified, and correlated with the scene. It is concluded that beyond the anger, violence and destruction of public monuments and buildings, the visual interventions appeal to a narrative that, like a mosaic, announces the actions of resistance to the prevailing social model. Above all, it celebrates the moral principles of respect and the sense of social justice. Finally, it is asserted that through this celebration and performative exercise, a protest landscape emerges whose colourfulness and youthful aesthetics are imposed on the monochrome of the ruins and rubble of the heritage buildings and monuments.en-US
dc.descriptionEsta investigación explora el paisaje de la protesta a través de las intervenciones gráficas realizadas durante las manifestaciones del estallido social de octubre del 2019 en Plaza Baquedano, Santiago. A partir de técnicas proporcionadas por la arqueología y la etnografía, se registran los grafitis que los manifestantes plasmaron, entre enero y marzo del 2020, sobre los muros y monumentos. La investigación permitió identificar los cambios materiales, sus características y patrones, y correlacionar dichas materialidades con su escena. Se concluye que por sobre la ira, la violencia y la destrucción de monumentos e inmuebles del espacio público, las intervenciones visuales apelan a una narrativa que como un mosaico anuncian las acciones de resistencia al modelo social imperante, pero, sobre todo, celebran los principios morales del respeto y sentido de justicia social. Finalmente, se señala que, en esta celebración y ejercicio performativo, surge un paisaje de la protesta cuyo colorido y estética juvenil se impone por sobre la monocromía de las ruinas y escombros de los edificios y monumentos patrimoniales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/60487/63924
dc.sourceRevista Chilena de Antropología; Núm. 42 (2020): Segundo Semestre; 112-145es-ES
dc.source0719-1472
dc.source0716-3312
dc.titleProtest landscape in Dignity Square on Santiago, Chileen-US
dc.titlePaisaje de la Protesta en Plaza Dignidad de Santiago, Chilees-ES
dc.titlefr-CA
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record