• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item

The logic of the contradictory in the work of Tomás Lefever

La lógica de lo contradictorio en la obra de Tomás Lefever;
;

Author
Muñoz Farida, Graciela

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/53392
Abstract
The work of Tomás Lefever (1926-2003) proposes a critique aimed at unlearning the musical foundations acquired because of an expansive rational determinism in order, instead, to strengthen the affective character of its expressive nature. This article explores the terrain traced by Lefever in texts and compositions around a set of notions coming from the “logic of antagonism” formulated by the Romanian-French philosopher Stéphane Lupasco; notions emanating from this thought accompanied the whole work of the composer. Based on the above, we enquire into the perspective of his musical invention, specifically in that fraction that Lefever called as potential scores. Finally, it is argued that the work of Tomás Lefever constitutes an experimental space where the mastery of music through improvisation is put into play as an affective operation par excellence, in addition to examining his participation in the path inaugurated by John Cage.
 
La obra de Tomás Lefever (1926-2003) plantea una crítica orientada a desaprender los fundamentos musicales adquiridos como consecuencia de un expansivo determinismo racional para, en cambio, robustecer el carácter afectivo de su naturaleza expresiva. Este artículo sondea el terreno trazado por Lefever en textos y composiciones alrededor de un conjunto de nociones que provienen de la “lógica del antagonismo” formulada por el filósofo rumano-francés Stéphane Lupasco, y que acompañan a toda la obra del compositor. A partir de lo anterior, se inquiere en la perspectiva de su invención musical, específicamente en aquella fracción que Lefever denominó como partituras en potencia. Finalmente, se sostiene que la obra de Lefever constituye un espacio experimental en donde se pone en juego el dominio de la música por la vía de la improvisación como operación afectiva por antonomasia, y se examina su participación en el derrotero inaugurado por John Cage.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB