The Culture of Integrity and Citizen Participation: A Story of Experiences with University Students
La cultura de la integridad y la participación ciudadana: Relato de experiencias con universitarios
Author
Lajud, Prisca Nahum
Amezcua García, Eva Leticia
Espinosa Mejía, Francisco
Abstract
This article discusses the experience of students from the sixth semester of the February-July 2016 period of the Veracruzana University in the field of Industrial Relations in Xalapa, Veracruz, Mexico: "Development of labor competencies and Business coaching ". In order to create in the students a citizenship and integral consciousness, awakening the desire to contribute to the improvement of a healthier and more competent society, showing the participation that the 40 young people that took the subject had with the citizens of the locality, having Coexisting with different social groups linked to the university since the beginning of the semester: public administration, private initiative, civil association, and independent people, managing to convey a new competence acquired through the coaching process.
The results were measured and qualified through the different competencies developed and shown by each team in the different scenarios with audiences ranging from executives to housewives, depending on which organization was linked to. The evaluation was made through the instruments designed by the students, where three evaluators took as a jury obtaining the sum and average of the evaluated items as qualification. This qualification beyond serving them to approve the subject, was the proof of having concluded a learning process in many ways. The contribution that this work made with students with different social sectors, contributed a great approach and knowledge to know how to participate as responsible citizens. El presente artículo, habla de la experiencia surgida en las aulas con estudiantes de sexto semestre del periodo febrero-julio 2016 de la Universidad Veracruzana en la carrera de Relaciones Industriales en Xalapa, Veracruz, México, en la materia: “Desarrollo de competencias laborales y coaching empresarial”, con el fin de crear en el alumnado una consciencia ciudadana e íntegra, despertando el deseo de contribuir a la mejora de una sociedad más sana y competente, mostrando la participación que los 40 jóvenes que cursaron la materia tuvieron con los ciudadanos de la localidad, habiendo convivido con diferentes núcleos sociales vinculados con la universidad, como son los que forman parte de la administración pública, iniciativa privada, asociación civil, y personas independientes, transmitiéndoles el aprendizaje de una nueva competencia, adquirida a través del proceso de coaching.
Los resultados, fueron medidos y calificados a través de las diferentes competencias desarrolladas y mostradas por cada equipo en los distintos escenarios con públicos que iban desde ejecutivos hasta amas de casa, dependiendo de cuál fue la organización a la que se vinculó. La evaluación se realizó a través de los instrumentos diseñados por los estudiantes, en donde fungieron como jurado tres evaluadores obteniendo como calificación la sumatoria y promedio de los ítems evaluados. Esta calificación más allá de servirles para aprobar la materia, fue la prueba de haber concluido un proceso de aprendizaje en muchos sentidos. La contribución que con este trabajo realizaron los estudiantes con distintos sectores sociales, les aportó un gran acercamiento y aprendizaje para saber participar como ciudadanos responsables.