The linguistic aspect of the internationalization of education at the higher level. The relevance of English as a foreign language.
El aspecto lingüístico de la internacionalización de la educación en el nivel superior. La importancia del inglés como lengua extranjera
Author
Corbella, Virginia Inés
Marcos, Ana Carolina
Abstract
Society has been transformed with the development of digital technologies and the internet. It has undergone changes of all kinds and education does not escape this transformation. One of these changes is educational globalization or internationalization of education. In this context, the relevance of communicative competence in foreign languages is recognized as one of the determining factors of internationalization processes, mainly communicative competence in English, given its predominant role as a lingua franca. The aim of the article is to analyze the communicative competence in English of the undergraduate students who apply for the outgoing mobility programs of the National University of the South, and observe if said level acts as a bridge or barrier that facilitates or limits internationalization processes. The results obtained indicate that students enter the higher level of education with a low level despite the fact that the Argentine educational system establishes that foreign languages should be taught at previous educational levels. Uno de los cambios producto de la globalización es la globalización educacional o internacionalización de la educación. La relevancia de la competencia comunicativa en lenguas extranjeras como uno de los factores condicionantes de los procesos de internacionalización es ampliamente reconocida, principalmente la competencia comunicativa en lengua inglesa, dado su rol predominante como lingua franca. El objetivo del artículo es analizar la competencia comunicativa en el idioma inglés de los estudiantes de grado que se presentan a los programas de movilidad saliente de la Universidad Nacional del Sur, y observar si dicho nivel actúa como un puente o una barrera que facilita o limita los procesos de internacionalización. Los resultados obtenidos indican que los estudiantes ingresan al nivel superior de educación con un nivel bajo a pesar de que el sistema educativo argentina establece la formación en lenguas extranjeras en niveles educativos anteriores.