Reflections on generic competences in university: a didactical proposal
Competencias genéricas en la educación universitaria: una propuesta didáctica
Author
Yáñez Galleguillos, Luz María
Abstract
Higher education has focused its efforts on the design of training programs with a focus on competencies. Generic competencies are that set of attributes that allow the apprentice to intervene in reality with certain shared, global and common elements to other professions, such as making decisions, thinking critically or respecting the person in their dignity in a given situation, however, few investigations specify didactic and curricular proposals for Chilean university education in this area. This paper aims to make a didactic proposal on the development of generic competences that should be favored in the university classroom, through the analytical disaggregation of each one of them for their subsequent development and implementation. For this purpose, a documentary review was carried out on the subject, and then phases were proposed to develop the process. As a result, the proposal sets out at least six generic competences addressed by the Tunning Latin America project, disaggregated in the description, levels, learning outcomes, suggested methodological strategies, and evaluation through indicators for each of them. Among the conclusions, the need to use know phases for content analysis is observed, define the roles and train the teacher in the integrality of the three, adapt the structures that prevail in the systems and, from the institutional management, define guidelines to the respect to advance towards the training of people and avoid the concentration of technical and specialized training, to the detriment of human performance. La educación superior ha volcado sus esfuerzos en el diseño de programas de formación con enfoque por competencias. Las competencias genéricas son aquel conjunto de atributos que permiten al aprendiz, intervenir en la realidad con ciertos elementos compartidos, globales y comunes a otras profesiones, como tomar decisiones, pensar críticamente o respetar a la persona en su dignidad frente a una situación determinada, no obstante, pocas investigaciones concretan propuestas didácticas y curriculares para la educación universitaria chilena en este ámbito. El objetivo de este escrito es realizar una propuesta didáctica sobre el desarrollo de competencias genéricas que deben ser favorecidas en el aula universitaria, mediante el desagregado analítico de cada una de ellas para su posterior desarrollo e implementación. Para lo anterior, se realizó una revisión documental analítica sobre la temática y luego se propusieron fases para el desarrollo del proceso. Como resultado, en la propuesta se exponen seis competencias genéricas abordadas por el proyecto Tunning América Latina, desagregadas en descripción, niveles, resultados de aprendizaje, estrategias metodológicas sugeridas y evaluación mediante indicadores para cada uno de ellos. Dentro de las conclusiones, se observa la necesidad de emplear fases para el análisis de contenido, definir los roles y formar al profesor en la integralidad de los saberes, adecuar las estructuras que prevalecen en los sistemas y, desde la gestión institucional, definir lineamientos al respecto para avanzar hacia la formación de personas y evitar la concentración de la formación técnica y especializada, en desmedro del desempeño humano.