Digital tools in Latin American university education
Herramientas digitales en la educación universitaria latinoamericana
Author
Borja Velezmoro, Gustavo Adolfo
Carcausto, Wilfredo
Abstract
Introduction: Digital tools (DT) in education can be defined as the set of applications and platforms that can help both teachers and students in their academic work. Its use in higher education has been increasing and in recent years there have been a large number of publications on the benefits of several of these tools. Although there are classifications of DT, they are found within the “gray literature” that can be found on the web and there are few published works. Objective: To describe the research on digital tools in Latin American higher education carried out in the last decade. Methods: Exhaustive searches of the literature were carried out taking into account the PRISMA Statement under a quantitative-descriptive approach in four databases: EBSCO, DialNet, Scielo, and Redalyc between 2011 and 2020. The classification and analysis were conducted manually by a single reviewer. Results: 57 articles were included; 52.6% belong to digital platforms; 21.1%, to repositories and 17.5% to digital media. Mexico is the country with the highest article production, followed by Ecuador and Colombia. The qualitative approach and descriptive design were the most used, and the highest production was located in 2019. Conclusion: The most researched digital tools were digital platforms, followed by repositories. They were studied mainly for their pedagogical and research possibilities. There is an open field for the study of social networks and referral managers in higher education. Introducción: Las herramientas digitales (HD) en educación pueden definirse como el conjunto de aplicaciones y plataformas que pueden ayudar tanto a docentes y alumnos en su quehacer académico. Su uso en la educación superior ha venido en aumento y en los últimos años se ha registrado un gran número de publicaciones sobre los beneficios de varias de estas herramientas. Si bien existen clasificaciones de las HD, éstas se encuentran dentro de la “literatura gris” que se puede encontrar en la web y son escasos los trabajos publicados. Objetivo: Describir las investigaciones sobre las herramientas digitales en la educación superior latinoamericana realizados en la última década. Método: se realizaron búsquedas exhaustivas de la literatura tomando en cuenta la Declaración PRISMA bajo un enfoque cuantitativo-descriptivo, en cuatro bases de datos: EBSCO, DialNet, Scielo y Redalyc, entre los años 2011 al 2020, la clasificación y análisis fue realizada en forma manual por un solo revisor. Resultados: Se incluyeron 57 artículos; 52,6% pertenecen a las plataformas digitales; 21,1%, a los repositorios y 17,5% a los medios de comunicación digitales. México es el país con mayor producción de artículos, seguido de Ecuador y Colombia. El enfoque cualitativo y diseño descriptivo fueron los más utilizados, la mayor producción se ubica en el año 2019. Conclusión: las herramientas digitales más investigadas son las plataformas digitales seguida de los repositorios, estudiados principalmente por sus posibilidades pedagógicas e investigativas y existe un campo abierto para el estudio de las redes sociales y gestores de referencias en la educación superior.