Mental Health in Chilean Students during Confinement by Covid-19
Salud mental en estudiantes chilenos durante confinamiento por Covid-19
Author
Martínez-Líbano, Jonathan
Abstract
In the wake of the pandemic, Chilean students had to switch to online instruction to decrease the spread of Covid-19. Given this scenario, students are expected to have had some degree of emotional distress. This article's objective was to identify and analyze publications that address mental health in the confinement of Chilean students in 2020. The analysis was a mixed documentary, with a descriptive design through a keyword search that allowed identifying analysis topics. The procedure to carry out the review had three stages: (i) identification of publications, (ii) selection, and (iii) eligibility. Since this is a young and specific topic, the search was made via the Google Scholar engine to expand the results. A record of 16 articles was found under mental health and Chilean students' topics in the search engine. Using the inclusion criteria, 12 articles were discarded through the analysis matrix, leaving four studies for review. By analyzing the selected texts in their entirety, the same number of articles was maintained. It is concluded that there is a lack of national research on the effects of mental health on students in general. Although the reviewed articles contribute since they problematize and emphasize students' issues, descriptive studies are required. It is hoped that after a year of pandemic confinement, more studies can be found to understand the phenomenon in detail. A raíz de la pandemia, los estudiantes chilenos tuvieron que cambiar de la instrucción presencial a la instrucción en línea para disminuir la propagación del Covid-19. Ante este escenario, es esperado algún grado de afección emocional en ellos. El objetivo de esta investigación fue identificar y analizar publicaciones cuya temática abordase la salud mental en confinamiento de estudiantes chilenos durante el año 2020. El análisis fue documental mixto, con un diseño descriptivo por medio de búsqueda de palabras clave que permitieron identificar temáticas de análisis. El procedimiento para realizar la revisión tuvo tres etapas: (i) identificación de las publicaciones, (ii) selección y (iii) elegibilidad. Debido a que se trata de una temática joven y específica, se realizó la búsqueda vía motor Scholar Google para ampliar los resultados. Se encontró un registro de 16 artículos bajo las temáticas salud mental y estudiantes chilenos en el motor de búsqueda. A través de la matriz de análisis usando los criterios de inclusión, se descartaron 12 artículos, quedando cuatro estudios para la revisión. Al analizar los textos seleccionados de manera íntegra, se mantuvo el mismo número de artículos. Se concluye que faltan investigaciones a nivel nacional de los efectos a la salud mental en los estudiantes en general. Si bien los artículos revisados representan un aporte dado que problematizan y ponen énfasis en las problemáticas vividas por estudiantes, se requiere de estudios descriptivos. Se espera que pasado un año de confinamiento por pandemia se pueda encontrar mayores estudios que permitan conocer el fenómeno en detalle.