Show simple item record

"No es posible hablar". El habla imposible de Blanchot y Hölderlin

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorOlivares, Amanda
dc.date2020-12-28
dc.date.accessioned2021-01-29T13:30:46Z
dc.date.available2021-01-29T13:30:46Z
dc.identifierhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/327
dc.identifier10.15691/0718-5448Vol3Iss2a327
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/164301
dc.descriptionThis essay seeks to analyse the language of literature in Maurice Blanchot’s thinking, and its relation to notions as the “sacred,” the fundament, the law and the origin. The unifying thread will be the reading of Friedrich Hölderlin’s oeuvre that Blanchot offers in the essay “The ‘Sacred’ Speech of Hölderlin.” (1946), which addresses Hölderlin’s poem “As on a holiday” (1799). This poem was also discussed by Martin Heidegger in 1941, in an essay bearing the same title. Blanchot takes sides and debates with Heidegger’s essay. I will give an account of Blanchot firm insistence to think language as preceded by a rip and an impossibility, crossed by a questioning of idea of law and the relation of foundation that this idea entails. The essay will highlight  the relevance of the question concerning the legitimacy of philosophical reflection and literature. The intriguing and controversial “right to death” to which Blanchot alludes in “Literature and the right to death” could be better understood by taking into account the analyses developed here.en-US
dc.descriptionEl presente ensayo se propone comprender el lenguaje de la literatura en el pensamiento de Maurice Blanchot, y su relación con nociones como lo “sagrado”, el fundamento, la ley y el origen. El hilo conductor será la lectura de la obra de Friedrich Hölderlin que el autor realiza en el ensayo “El habla ‘sagrada’ de Hölderlin” (1946), texto que se ocupa del poema “Como cuando en un día de fiesta” (1799), también comentado en 1941 por Martin Heidegger en un ensayo del mismo nombre, respecto del cual Blanchot se posiciona. Se dará cuenta de una persistente insistencia en Blanchot por pensar el lenguaje antecedido por un desgarramiento y una imposibilidad, cruzado por un cuestionamiento a la idea de ley y a la relación de fundamentación que esta idea implica. Se entenderá de qué manera es relevante la pregunta por la legitimidad de la reflexión filosófica y de la literatura. El intrigante y polémico “derecho a la muerte” al que Blanchot alude en “La literatura y el derecho a la muerte”, podrá ser mejor comprendido si se tienen en cuenta las consideraciones que se expondrán. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Adolfo Ibáñez - Adolfo Ibáñez Universityes-ES
dc.relationhttps://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/327/298
dc.rightsCopyright (c) 2020 Amanda Olivareses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0es-ES
dc.sourceSíntesis. Revista de Filosofía; Vol. 3, Núm. 2 (2020); 1-21es-ES
dc.source2452-4476
dc.source2452-4476
dc.subjectLaw; impossibility; writing; death; Hölder-linen-US
dc.subjectLey; imposibilidad; escritura; muerte; Hölderlines-ES
dc.title"Speaking is not possible". Blanchot and Hölderlin's impossible speech.en-US
dc.title"No es posible hablar". El habla imposible de Blanchot y Hölderlines-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record