Didactic guide of the book Nayap: a proposal to improve the reading comprehension in Awajun speaking students
Guía didáctica del libro Nayap, una propuesta para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de lengua awajún
Author
Nuñez Gaona , Gilmer Eusebio
Abstract
The present work attempts to extend the reflection and opinion about the author’s research work on the proposal for bilingual intercultural elementary schools of the province of San Ignacio, Perú, of the didactic guide of the book Nayap, written by the same author in Awajun language, as a personal effort to improve the reading comprehension level of the students of this ethnic group. The investigation background is described, explaining the method and the diagnostic made on the study sample, through a work that involved the proficient assistance of the teachers of the native villages. The conclusions focus on the development of the reading comprehension levels and the encouragement of the reading habit in the students. The didactic guide is written in awajun language, and comprises an ensemble of activities to work in class, designed to reinforce and master the students’ reading comprehension skills. Is has been added to the subject and the exercises the cultural wealth of the awajun people, in order to offer an approach to the student with his legacy and his day-to-day reality. El presente trabajo busca extender la reflexión y el criterio sobre el trabajo investigativo del autor en torno a proponer en las escuelas primarias del área intercultural bilingüe de la provincia de San Ignacio, Perú, la Guía didáctica del libro Nayap, escrito por el mismo autor en el idioma awajún, como un esfuerzo personal para mejorar el nivel de comprensión lectora de los estudiantes de este grupo étnico. Se describen los antecedentes de la investigación, mencionando el método utilizado y eldiagnóstico que se realizó en las muestras de estudio, a través de un trabajo que involucró la participación activa del grupo docente de las comunidades nativas. Las conclusiones se centran en el desarrollo de los niveles de comprensión lectora yel fomento del hábito lector en los estudiantes. La Guía didáctica está escrita en idioma awajún y contiene un conjunto de actividades a desarrollar en clase, diseñadas para el refuerzo y dominio de las habilidades de comprensión lectora de losestudiantes. Se ha incorporado a la temática y a los ejercicios el acervo cultural del pueblo awajún, con el fin de brindar un acercamiento al estudiante con su legado y realidad cotidiana.