Show simple item record

Cognición y emoción en la narrativa histórica de jóvenes egresados de bachillerato

dc.creatorLatapí Escalante, Paulina
dc.date2021-01-20
dc.date.accessioned2021-03-10T15:01:57Z
dc.date.available2021-03-10T15:01:57Z
dc.identifierhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/349
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/164659
dc.descriptionThe research analyzes the historical narrative of graduates from two high school subsystems which were broken down using The Founded Theory. Finds that: a) their central categoy was the inequality attributed to president Porfirio Díaz favored an elite and harmed the majority of the population; b) Díaz was characterized as a dictator and villain; c) the other as the subject of the story, appears blurred as history is understood like being made by great characters; d) the vision of the period is not explained by structural or contextual factors but by prevailing emotions e) the Mexican Revolution is ambivalently conceived: the defeat of Porfiriato arouses joy and pride but also sadness for having prevailed inequality. The importance of interdisciplinarity is concluded to understand the crucial role that the relationship between emotions and cognitions plays in teaching history as a substantive element in building sustained judgments, shield against fundamentalisms and to move towards democratic processes.en-US
dc.descriptionLa investigación analiza la narrativa histórica de egresados de dos subsistemas de bachillerato, las cuales se disgregaron mediante la Teoría Fundamentada. Encuentra que: a) la categoría central fue la desigualdad atribuida a que el presidente Porfirio Díaz favoreció a una élite y perjudicó a la mayoría de la población; b) Díaz fue caracterizado como dictador y villano; c) el otro, como sujeto de la historia, aparece desdibujado pues se concibe una historia hecha por grandes personajes; d) la visión del período no se explica por factores estructurales ni contextuales sino por emociones preponderantes e) la Revolución Mexicana se concibe ambivalentemente: la derrota del Porfiriato suscita alegría y orgullo, pero también tristeza por haber prevalecido la desigualdad. Se concluye la importancia de la interdisciplinariedad para comprender el papel crucial que desempeña la relación entre emociones y cogniciones en la enseñanza de la historia para la construcción de juicios sustentados, blindar contra fundamentalismos y caminar hacia procesos democráticos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad de Magallaneses-ES
dc.relationhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/349/139
dc.rightsDerechos de autor 2021 Paulina Latapí Escalantees-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Sophia Austral; Núm. 26 (2020): 2do Semestre (julio-diciembre); 69-87es-ES
dc.sourceJournal Shopia Austral; No. 26 (2020): 2do Semestre (julio-diciembre); 69-87en-US
dc.source0719-5605
dc.subjectnarrativeen-US
dc.subjectcognitionen-US
dc.subjectemotionen-US
dc.subjecthigh schoolen-US
dc.subjectMexicoen-US
dc.subjectNarrativaes-ES
dc.subjectCogniciónes-ES
dc.subjectEmociónes-ES
dc.subjectbachilleratoes-ES
dc.subjectMéxicoes-ES
dc.titleCognition and emotion in the historical narrative of young high school graduatesen-US
dc.titleCognición y emoción en la narrativa histórica de jóvenes egresados de bachilleratoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record