The voices of students and historical education: opportunities, tensions and challenges in the construction of historical narratives with autobiographical fragments
Las voces de los estudiantes y la educación histórica: oportunidades, tensiones y desafíos en la construcción de narrativas históricas con fragmentos autobiográficos.
Author
Soto Yonhson, Andrés
Abstract
This didactic research analyzes the voices present in the stories prepared by students about the before, during and after the civic-military dictatorship, as a didactic sequence that developed historical narratives with autobiographical features was implemented. The research methodology is mixed with a qualitative predominance. The sample corresponds to thirteen stories prepared in secondary education in a private school located in the municipality of Vitacura, in Santiago of Chile. The results of the analysis show that the voices coming from the evidence, the family space and the students are diverse, present tensions between them and can be modified by the teaching material implemented. Situation that allows to link the development of the skills of historical thinking, the recent past and the autobiographical accounts of the students. Esta investigación didáctica analiza las voces presentes en los relatos elaborados por estudiantes sobre el antes, el durante y después de la dictadura cívico-militar, a medida que se implementó una secuencia didáctica que desarrollaba narrativas históricas con rasgos autobiográficos. La metodología de investigación es mixta con predominancia cualitativa. La muestra corresponde a trece narraciones elaboradas por un tercero medio de un establecimiento particular pagado ubicado en la comuna de Vitacura, en Santiago de Chile. Los resultados del análisis dan cuenta que las voces provenientes de las evidencias, del espacio familiar y de las y los estudiantes son diversas, presentan tensiones entre ellas y pueden ser modificadas por el material didáctico implementado. Situación que permite vincular el desarrollo de las habilidades del pensamiento histórico, el pasado reciente y los relatos autobiográficos de los y las estudiantes.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The historical sociology of Norbert Elias. Analytical perspectives, limits and relevance for a historical sociology of chilean right-wing
Bustamante Olguín, Fabián. Revista nuestrAmérica; Vol. 8 No. 15 (2020): (publicación semestral: enero junio); e6506849 -
THE HISTORIOGRAPHIC STUDIES IN THE UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE. HISTORICAL APPROACH TO THE FOUDATION OF THE HISTORICAL RESERCH INSTITUTE AND THE HISTORY MAGAZINE, 1954-1970
González, Mario Andrés. Cuadernos de Historia; Núm. 50 (2019): Junio; pp. 75-102 -
THE HISTORIOGRAPHIC STUDIES IN THE UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CHILE. HISTORICAL APPROACH TO THE FOUDATION OF THE HISTORICAL RESERCH INSTITUTE AND THE HISTORY MAGAZINE, 1954-1970
González, Mario Andrés. Cuadernos de Historia; Núm. 50 (2019): Junio; pp. 75-102