Revista de Geografía Norte Grande
Tourist destinations and creative capital: The case of costa del sol in southern Spain
Destinos turísticos y capital creativo: El caso de la costa del sol en el sur de España
Author
Yolanda Romero-Padilla, Yolanda Romero-Padilla
Enrique Navarro-Jurado, Enrique Navarro-Jurado
José-María Romero-Martínez, José-María Romero-Martínez
Abstract
Certain tourist destinations have increased their connectivity, becoming more dynamic places in accordance with the trends of the contemporary world, where the creative class develops in its habitat. The research analyses the relationship between tourism development and creative capital on Costa del Sol a mass tourist destination in southern Spain. The quantitative results found a dynamic known in other tourist areas of the Mediterranean: the creativity index is located in areas made up of major urban agglomerations and tourist destinations, where Tolerance, Technology and Talent are combined. This is the basis of the quality of location (Territory) where the qualitative study shows a greater perception of balance between the development of professional life oriented to the global market and the hedonistic lifestyle, oriented to enjoyment of quality of life and pleasure. The results confirm how destinations are transferred to tourist activities, becoming more complex territories. Determinados destinos turísticos han incrementado su conectividad convirtiéndose en lugares más dinámicos acordes con las tendencias del mundo contemporáneo, donde se desenvuelve en su hábitat la clase creativa. La investigación analiza la relación entre desarrollo turístico y capital creativo en la Costa del Sol en el Sur de España. Los resultados cuantitativos muestran una dinámica conocida en otras zonas turísticas del Mediterráneo: el índice de creatividad se localiza en zonas compuestas por aglomeraciones urbanas importantes y destinos turísticos, donde se combinan Tolerancia, Tecnología y Talento. Esta es la base de la calidad de ubicación (Territorio) donde el estudio cualitativo muestra una mayor percepción de equilibrio entre el desarrollo de la vida profesional orientada al mercado global y el estilo de vida hedonista, orientado al disfrute de la calidad de vida y el placer. Los resultados confirman cómo los destinos empiezan a trascender las actividades turísticas, convirtiéndose en territorios más complejos.