Show simple item record

Pintura: el vestigio del cuerpo en movimiento;

dc.creatorMedina Cisternas, Soledad
dc.date2021-01-29
dc.date.accessioned2021-03-31T00:20:35Z
dc.date.available2021-03-31T00:20:35Z
dc.identifierhttps://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/60943
dc.identifier10.5354/0719-790X.2021.60943
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/165073
dc.descriptionAlthough we do not have it in daily consideration, the origin of the painting goes back to manifest the first communicative acts that we have of our ancestors. This fact reveals the power that the manifestation of the body has been able to grant to the human being so that the corporeal expressive act means unveiling a certain message. To analyze this phenomenon, this article examines the work of the French philosopher Maurice Merleau-Ponty, who makes possible an analysis of the pictorial act offering a theoretical tool unprecedented from his in his phenomenological analysis of The Visible and the Invisible. With this, the scrutiny of primitive painting will mean entering to the powers of phenomenology to explain the power of pictorial expression from its beginnings and how it is possible to understand it as an incomparable vestige in the link between body and world.en-US
dc.descriptionAunque no lo tengamos en consideración cotidianamente, el origen de la pintura se remonta a manifestarnos los primeros actos comunicativos que poseemos de nuestros antepasados. Este hecho revela el poder que la manifestación del cuerpo ha podido otorgar al ser humano para que el acto expresivo corpóreo signifique el develar cierto mensaje. Para analizar este fenómeno, este artículo examina la obra del filósofo francés Maurice Merleau-Ponty, quien vuelve posible un estudio del acto pictórico ofreciendo una herramienta teórica sin precedentes desde su análisis fenomenológico de Lo visible y lo invisible. Con esto, el escudriñar la pintura primitiva significará adentrarnos en los poderes de la fenomenología para explicar el poder de la expresión pictórica desde sus inicios y cómo es posible entenderla como un vestigio incomparable en la relación entre cuerpo y mundo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/60943/64855
dc.rightsDerechos de autor 2021 Soledad Medina Cisternases-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceResonancias. Revista de Filosofía; Núm. 10 (2021): Número Especial "Cuerpos, espacios, movimientos"; 89-101es-ES
dc.source0719-790X
dc.titlePainting: the vestige of the body in movementen-US
dc.titlePintura: el vestigio del cuerpo en movimientoes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record