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SANCIONES ADMINISTRATIVAS COMO MECANISMO ANTICORRUPCIÓN: EL CASO DE MÉXICO A NIVEL FEDERAL, 2005-2008

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorArellano Gault, David
dc.creatorLepore, Walter
dc.creatorAguilar, Israel
dc.date2020-06-30
dc.date.accessioned2021-04-16T02:49:19Z
dc.date.available2021-04-16T02:49:19Z
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2333
dc.identifier10.22370/rgp.2012.1.2.2333
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/165501
dc.descriptionPenalties to public officials destined to detect both performance failures and acts of corruption are undoubtedly essential surveillance instruments to the well-being of any democratic system. However, the implementation of these instruments entails important organizational and strategic challenges which must be taken into account. In other words, the mere existence of norms and regulations is not sufficient, since the details of their implementation are critical, i.e., for what purpose and in which way these instruments are used (it is different, for example, if the supervision and prosecution aim to reduce administrative errors or corrupt acts). This article presents a primary attempt to analyze the penalties applied to Mexican federal public officials between 2005 and 2008. The aim is to examine and identify if there are certain basic criteria through which the Mexican federal government is implementing this control and surveillance mechanism. The tentative answer from the collected data is that there is no apparent explicit strategy which defines basic and homogeneous criteria for the implementation of these sanctions, thus greatly weakening the struggle against corruption or for administrative improvement through these instruments.en-US
dc.descriptionLas sanciones a los servidores públicos con el fin de detectar tanto fallas o errores en su accionar como actos de corrupción son, sin duda, un instrumento de vigilancia básico en cualquier democracia. Para ello, sin embargo, se deben considerar los retos organizacionales y de estrategia que la implementación de estos instrumentos implica. Es decir, la simple existencia de la norma no es suficiente pues el detalle estará en para qué y cómo se utilizan estos instrumentos para lograr sus objetivos (reducir la incapacidad administrativa y la corrupción por ejemplo). Este artículo presenta un primer esfuerzo por analizar las sanciones aplicadas a los servidores públicos federales en México de 2005 a 2008, con el fin de estudiar e identificar si existen criterios básicos a través de los cuales el gobierno federal mexicano está utilizando este instrumental de control y supervisión. La conclusión básica es que no existe, aparentemente, una estrategia explicita que defina criterios básicos y uniformes para la aplicación de estas sanciones, por tanto dejando muy endeble la lucha contra la corrupción o la mejora administrativa a través de estos instrumentos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCentro de Estudios para la Gestión Públicaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2333/2295
dc.rightsCopyright (c) 2020 Revista de Gestión Públicaes-ES
dc.sourceRevista de Gestión Pública; Vol. 1, Núm. 2 (2012); 189-216en-US
dc.sourceRevista de Gestión Pública; Vol. 1, Núm. 2 (2012); 189-216es-ES
dc.source0719-1839
dc.source0719-1820
dc.subjectCorruption; Penalties; Conflict of interest; Public organizations; Administrative reform; Mexicoen-US
dc.subjectCorrupción; Sanciones; Conflicto de intereses; Organizaciones públicas; Reforma administrativa; Méxicoes-ES
dc.titleADMINISTRATIVE SANCTIONS AS AN ANTICORRUPTION MECHANISM: THE MEXICAN CASE AT THE FEDERAL LEVEL, 2005-2008en-US
dc.titleSANCIONES ADMINISTRATIVAS COMO MECANISMO ANTICORRUPCIÓN: EL CASO DE MÉXICO A NIVEL FEDERAL, 2005-2008es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


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