CAN THE NEW PUBLIC MANAGEMENT STRENGTHEN GOVERNEMENTAL TRANSPARENCY?: THE CASE OF PERFORMANCE MANAGEMENT
¿PUEDE LA NUEVA GESTIÓN PÚBLICA FORTALECER LA TRANSPARENCIA GUBERNAMENTAL?: EL CASO DE LA GESTIÓN DEL DESEMPEÑO
Author
Velasco Sánchez, Ernesto
Abstract
The article explores whether the new public management style reforms (NPM) and those aimed to promoting transparency in the public sector are compatible, i.e., if they reinforce each other, or if they are contradictory. In order to answer this question, the article proposes to analyze the synergies and tensions which exist between transparency and one of the most frequently used tools in the arsenal of the NPM: performance management. In order to accomplish this, different ways of understanding the concept of transparency are presented and various strategies adopted by performance management are identified. Subsequently, synergies and potential contradictions between the management of performance and transparency are identified. The main conclusion is that the relationship between these two concepts is highly contextual, i.e., it depends on the type of organization, the attitudes adopted by those involved, and when and how information about performance management is published. Consequently, the need of designing both transparency and performance management regimes, to appropriately respond to specific contexts and requirements, is emphasized. El artículo indaga sobre si las reformas estilo Nueva Gestión Pública (NGP) y aquellas orientadas a fomentar la transparencia en el sector público son compatibles, es decir, si se refuerzan mutuamente o son contradictorias. Para ello se propone analizar las sinergias y las tensiones que existen entre la transparencia y una de las herramientas más utilizadas dentro del arsenal de la NGP: la gestión del desempeño. Para ello se presentan diferentes formas entender la idea de transparencia y se identifican distintas estrategias adoptadas por la gestión del desempeño. A continuación se identifican sinergias y potenciales contradicciones entre gestión por resultados y transparencia. Se concluye que la relación entre estos conceptos es altamente contextual, es decir, depende del tipo de organización del que se trate, de las actitudes que adopten los actores involucrados y de cuándo y cómo se publique la información sobre el desempeño. De allí que se enfatice la necesidad de diseñar tanto los regímenes de transparencia y como de gestión de desempeño que respondan de manera adecuada a contextos y necesidades específicos.