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Consumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátiles

dc.creatorCUESTA, ÓSCAR JULIÁN
dc.date2012-06-30
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22177
dc.identifier10.7764/cdi.30.427
dc.descriptionThe purpose of this article is to summarize the findings of a research project examining the strategies used by youth music radio stations in Bogota, Colombia, to maintain or increase their audience within the new logic of musical consumption through portable audio devices. First, semi-structured interviews were conducted with employees of five FM music radio stations, with the aim of establishing thestrategies used by them. Subsequently, focus groups were conducted with teenagers aged 14 to 17 and young adults aged 21 to 25 in order to determine what drives them to tune in to such radio stations considering they have permanent access to their choice of music through portable devices (MP3, iPod, etc.). Results suggest that innovation in content and interaction with listeners through social network sites and other online channels are the mai strategies to attract listeners.At the same time, audience members listen to music stations because theyair information and news, allow an open opinion exchange through socialnetwork sites, and generate a sensation of closeness and affinity with radio hosts.en-US
dc.descriptionEl artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo caracterizar las estrategias utilizadas por las emisoras musicales juveniles de Bogotá para mantener o aumentar el número de oyentes en el marco de las nuevas lógicas de consumo musical en dispositivos de audio portátiles. Se efectuaron entrevistas semiestructuradas a directores y programadores de cinco estaciones musicales de FM de la ciudad, con el fin de establecer las estrategias que ellos utilizan. Luego, se realizaron grupos focales con jóvenes de 14 a 17 y de 21 a 25 años, para determinar qué los lleva a sintonizar emisoras musicales cuando tienen acceso a la música que les gusta en estos dispositivos, como MP3 o iPod. La investigación estableció que la innovación en contenidos y la interacción con los oyentes a través de redes sociales son las principales estrategias para convocar a los oyentes. Estos sintonizan las emisoras porque presentan novedades informativas y temáticas, abren espacios de intercambio de opiniones vía redes y generan la sensación de cercanía y afinidad con los locutores.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de comunicaciones de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22177/18021
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/es-ES
dc.sourceCuadernos.info ; Núm. 30 (2012): TEMA CENTRAL: RENOVACIÓN DEL PERIODISMO; 73-82es-ES
dc.source0719-367X
dc.subjectmusicen-US
dc.subjectmusic consumptionen-US
dc.subjectyouth radio stationsen-US
dc.subjectportable devicesen-US
dc.subjectmúsicaes-ES
dc.subjectconsumo musicales-ES
dc.subjectemisoras juvenileses-ES
dc.subjectdispositivos portátiles.es-ES
dc.titleMusic Consumption: Tensions Between Youth Music Stations and Mobile Devicesen-US
dc.titleConsumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátileses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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