Myth as a Strategic Element of Political Communication: An Application of Barthes’ Model to the Ecuadorian Case
El mito como elemento estratégico de comunicación política: aplicación del modelo de Barthes al caso ecuatoriano
Author
ÁVILA NIETO, CAROLINE
Abstract
The myth in politics has been preferably used as tool of discursive rhetoric. This article makes a proposal: to implement the myth asa strategic element of Government communication, implying its use in the long term. To do so, we suggest the myth constructionin the framework of the structure proposed by Roland Barthes which implies, among other things, the diversity of signifiant forone signified. The myth of Eloy Alfaro, Ecuadorian leader of the late 19th century liberal revolution, constitutes an example ofimplementation of this model that has proved successful as a strategy of political communication in Rafael Correa’s government in Ecuador El mito en política ha sido utilizado preferentemente como herramienta de retórica discursiva. Este artículo hace una propuesta de aplicación del mito como elemento estratégico de comunicación de gobierno, lo que implica su uso en el largo plazo; para ello sugiere la construcción del mito en el marco de la estructura propuesta por Roland Barthes que implica, entre otras cosas, la diversidad de significantes para un significado. El mito de Eloy Alfaro, líder ecuatoriano de la revolución liberal de finales del siglo XIX, constituye un ejemplo de aplicación de este modelo que ha resultado exitoso como estrategia de comunicación política del gobierno de Rafael Correa en Ecuador