• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Social uses of soap operas by Cuban families of different socio-economics positions

Usos sociales de la telenovela por familias cubanas de diferentes posiciones socioeconómicas;
Usos sociais da novela por famílias cubanas de diferentes posições sócio-econômicas

Author
Drake Tapia, Beatriz

Machado Pérez, Yilian

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22711
10.7764/cdi.33.509
Abstract
This study is an analysis of the social uses of a Brazilian soap opera in three Cuban families –specifically from Havana– from different socioeconomic positions (high, medium, and low). It relies on a qualitative perspective and ethnographic approaches. It also uses techniques such as participant observation, in-depth interviews, completion of sentences, and group discussion. In doing so, the study addresses the processes of appropriation and allocation of meanings around the soap opera. In all three families, melodrama rises as a space for entertainment, a way of escaping reality, and communicative interactions. The main differences arise from factors associated with the location of families in the broader context that contains them, as well as subjective processes that generate unique strategies and meanings by different family members.
 
Este estudio constituye un análisis de los usos sociales de la telenovela brasileña por parte de tres familias cubanas, residentes en La Habana, de diferentes posiciones socioeconómicas (alta, media y baja). Descansa en la perspectiva cualitativa y en el método etnográfico de investigación. Utiliza técnicas tales como la observación participante, la entrevista en profundidad, el completamiento de frases y el grupo de discusión. Da cuenta de los procesos de apropiación y asignación de sentidos en torno a la telenovela. En las tres familias, el melodrama se erige como espacio promotor de entretenimiento, escape de la realidad y de interacciones comunicativas. Las principales diferencias se derivan de factores asociados a la ubicación de las familias en el contexto más amplio que las contiene, así como de los procesos subjetivos que generan estrategias y significaciones singulares por parte de los miembros.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB