• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Mediatization beyond Western Democracies: a tridimensional model to measure media influence in Brazil

Mediatización más allá de las democracias maduras: una propuesta tridimensional para medir la influencia de los medios en Brasil;
Mediatização além das democracias maduras: uma proposta tridimensional para medir a influência dos meios de comunicação no Brasil

Author
Brandão, Angela

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22791
10.7764/cdi.34.523
Abstract
Much has been written about the power of mass media –and, more specifically, a dominant media group– in Brazil since its recent transition to democracy. However, the media influence on Brazilian politics is treated almost always from a socio-economic perspective. In this work, I argue that it is necessary to take into account the influence of “media logic” in policy making, based on the theoretical framework known today as mediatization. However, recognizing that the lines between the different types of media interference are often blurred in the new democracies, I propose measuring its influence in Brazil using four interrelated variables in a three-dimensional system: Mediatization, democratization, concentration and regulation of the media sector. Finally, I apply this analysis framework in the recent selection of a TDT standard in Brazil, since I believe that digital migration offers a unique opportunity to understand how politics interact with either media logic or workers and corporations.
 
A partir del proceso de redemocratización en Brasil, mucho se ha escrito sobre el poder de los medios –y, más específicamente, de un grupo mediático– en el país. Sin embargo, su influencia sobre la política brasileña es tratada casi siempre desde un sentido socio-económico. En este trabajo, planteo que es necesario también tomar en cuenta la influencia del formato o modus operandi mediático en el hacer político, a partir del marco teórico conocido hoy día como mediatización. Pero, reconociendo que en nuevas democracias las líneas que separan los tipos de interferencia están muchas veces empañadas y difíciles de precisar, propongo sistematizar la medición de la influencia mediática en Brasil a partir de cuatro variables que se interrelacionan tridimensionalmente: mediatización, democratización, concentración y (des)regulación del sector. Por último, aplico el sistema de análisis propuesto al reciente episodio de selección de una norma digital en el país, defendiendo que la transición digital es una oportunidad única para comprender las relaciones entre medios y políticos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB