School health: an educational intervention on nutrition from an integrated approach
Salud escolar: una intervención educativa en nutrición desde un enfoque integral;
Saúde escolar: uma intervenção educativa na nutrição a partir de uma perspectiva integral
Author
Scruzzi, Graciela
Cerbeiro, Cynthia
Pou, Sonia
Rodríguez Junyent, Constanza
Abstract
This article describes an interdisciplinary educational intervention whose objective was to promote healthy lifestyles in school-aged children attending a public school in Córdoba, Argentina (2013-2014). The project, focused on the school community, with intersectoral participation, was organized into three areas: diagnosis of the situation (DS), food and nutrition education (FNE), and healthy food kiosks. The research included a DS observational and analytic study on food and nutrition status in school children. The process and results of the project were evaluated, and it was found that overweight, intake of soft drinks, sweets and dairy products, as well as school food kiosks, emerge as topics that must be addressed in studies on population nutrition. The proposed goals were achieved, and there was a generation of coordinated and intersectoral networks and educational activities. We concluded that the family and the school community play an important role in the formation of healthy eating habits, whereas the school offers a valuable opportunity for FNE. Este artículo describe una intervención educativa interdisciplinaria, cuyo objetivo fue promover estilos de vida saludables en niños en edad escolar asistentes a una escuela pública de Córdoba, Argentina (2013-2014). El proyecto, destinado a la comunidad escolar y con participación intersectorial, se organizó en tres ejes: diagnóstico de situación (DS), educación alimentaria-nutricional (EAN) y kiosco saludable. El DS supuso un estudio observacional- -analítico sobre el estado alimentario-nutricional en escolares. Se evaluó el proceso y resultados del proyecto. Se encontró que el sobrepeso, ingesta de gaseosas, golosinas y lácteos, así como el kiosco escolar, emergen como tópicos necesarios de abordar en materia nutricional en la población estudiada. Las metas propuestas fueron alcanzadas, se generaron redes y actividades educativas coordinadas e intersectoriales. Se concluye que la familia y la comunidad educativa desempeñan un rol importante en la formación de hábitos alimentarios y se reconoce que la escuela ofrece una oportunidad valiosa para la educación alimentaria nutricional.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Salud escolar: una intervención educativa en nutrición desde un enfoque integral
Scruzzi, Graciela; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Cerbeiro, Cynthia; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Pou, Sonia; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Rodríguez Junyent, Constanza; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición. Cuadernos.info; núm. 35: Comunicación y Educación; 39-53 -
Artistic Education for Integral Training. Complementarity between Visual Culture and Youth Identity
Mora Muñoz, José Miguel; Osses Bustingorry, Sonia. Pedagogical Studies; Vol. 38 Núm. 2 (2012); 321-335 -
Valoración de la vulnerabilidad integral en las áreas residenciales de Madrid
Temes, Rafael R.; Universidad Politécnica de Valencia. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 40, núm. 119 (2014)