• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Según el favor del viento. Paisajes sonoros en el cine brasileño: de Rocha a Mascaro

As the wind blows. Sound landscapes in Brazilian cinema: from Rocha to Mascaro;
De acordo com o favor do vento. Paisagens sonoras no cinema brasileiro: de Rocha a Mascaro

Author
Kratje, Julia

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22845
10.7764/cdi.43.1419
Abstract
Este artículo analiza comparativamente los films Barravento (1962), primer largometraje de Glauber Rocha, emblemático del Cinema Novo, y Ventos de agosto (2014) de Gabriel Mascaro, del Novíssimo Cinema Brasileiro. El foco puesto en el viento busca pensar los modos de figurar la relación entre el cine y lo político. Estas dos películas capturan el rumbo del viento desde dimensiones opuestas –la violencia o la vacuidad, la tempestad o la brisa arremolinada– que permiten ensayar una reflexión sobre las formas de lo sensible a partir de las dinámicas de lo imperceptible
 
This article comparatively analyzes the films Barravento (1962), the first film by Glauber Rocha, emblematic of Cinema Novo, and Ventos de agosto (2014), by Gabriel Mascaro, from the Novíssimo Cinema Brasileiro. The focus on the wind seeks to think the relationship between cinema and politics. These two films capture the course of the wind from opposite dimensions –violence or emptiness, the storm or the swirling breeze– that allow us to reflect on the forms of the sensible from the dynamics of the imperceptible
 
O artigo analisa comparativamente os filmes Barravento (1962), o primeiro de Glauber Rocha, emblemático do Cinema Novo, e Ventos de agosto (2014) de Gabriel Mascaro, do Novíssimo Cinema Brasileiro. O foco colocado no vento procura pensar sobre as formas de mostrar a relação entre cinema e política. São dois filmes que captam o curso do vento a partir de dimensões opostas –violência ou vazio, a tempestade ou a brisa em espiral– que permitem ensaiar uma reflexão sobre as formas do sensível a partir da dinâmica do imperceptível
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Film Festivals and the Internationalization of Recent Chilean Cinema 

    Peirano, María Paz; Universidad de Chile. Cuadernos.info; núm. 43: Transformaciones del cine contemporáneo en Iberoamérica; 57-69
  • Film Festivals and the Internationalization of Recent Chilean Cinema 

    Peirano, María Paz. Cuadernos.info ; Núm. 43 (2018): Transformaciones del cine contemporáneo en Iberoamérica; 57-69
  • The Suspended Meaning: Cahiers du cinéma and the French New Wave in the Early Sixties 

    Oubiña, David. AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 69 (2021): Aisthesis 69
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB