• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Breaking down self-stigma: Media in prisons as allies for social inclusion

Derribando el autoestigma: medios de comunicación en prisiones como aliados de la inclusión social;
Derrubando o auto-estigma: meios de comunicação nas prisões como aliados da inclusão social

Author
Contreras Pulido, Paloma

Martín Pena, Daniel

Aguaded Gómez, José Ignacio

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/23695
10.7764/cdi.36.708
Abstract
Media production within prisons can become an important tool for the prisoners’ social inclusion. This research explores these initiatives in Spain. Despite the fact that efforts of media literacy as a tool for intervention in prisons remain invisible to the majority of society, and even to prisons, we have counted 39 different experiences in the Spanish context. Through a qualitative methodology based on in-depth interviews with 29 prisoners and 6 educators involved in these projects in Spanish prisons, we have concluded that these activities help to break down stigmas and –even more important– self-stigmas. Without claiming to be representative, the results show that these activities may become a valuable social insertion tool and also a personal transformation instrument.
 
La producción de medios de comunicación dentro de prisiones puede llegar a ser una aliada importante para la inclusión social de los presos. Este estudio indaga sobre estas iniciativas en España. A pesar de que los esfuerzos de alfabetización mediática como herramientas de intervención en las prisiones siguen siendo invisibles para la gran mayoría de la sociedad, e incluso para las propias instituciones penitenciarias, se han contabilizado 39 experiencias diferentes en el contexto español. A través de una metodología cualitativa basada en entrevistas en profundidad con 29 presos y 6 educadores que participan en estos proyectos en cárceles españolas, se concluye que este tipo de actividades ayuda a derribar estigmas y –aún más importante– autoestigmas. Sin pretender ser representativos, los resultados demuestran que estas actividades pueden llegar a ser una valiosa herramienta de inserción socioeducativa y de transformación personal.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB