• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Electoral coverage in Argentina: relationship between journalists and politicians

Cobertura electoral en Argentina: relaciones entre periodistas y polÍticos

Author
Corvaglia, Julián

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/26983
10.7764/cdi.28.269
Abstract
This article analyses the complex relationship between journalists and politicians in press coverage of election campaigns in Argentina.. How see the journalists of the two most important newspapers in the country, Clarín and La Nación, his own job in the electoral coverage? We did interviews with 24 journalists of campaigns involved in the press coverage of the 1989 and 2003 presidential campaigns, discovering unknown routines, structural bias in the work of the journalists, and describing types of negotiation with the politicians and his strategy teams. The journalists interviewed recognize that negotiates and explicit criteria with which they distribute the spaces in the newspapers among the candidates for office. The main finding of this research is that Argentinean press is a political actor during political campaigns as it prefers certain candidates. It is far from promoting plurality and even ignores some candidates, not only for ideological reasons, also as part of its structural bias.
 
Este artículo analiza la compleja relación entre periodistas y políticos en coberturas de prensa de campañas electorales en Argentina. ¿Cómo ven los periodistas de los dos principales diarios del país, Clarín y La Nación, su propio trabajo en las coberturas electorales? Se entrevistó a 24 periodistas involucrados en las coberturas de las elecciones presidenciales de 1989 y 2003, descubriendo rutinas desconocidas, sesgos estructurales en su trabajo, y describiendo tipos de negociación con los políticos y sus equipos estratégicos. Los periodistas entrevistados reconocen que negocian y explicitan criterios con los que distribuyen los espacios en los diarios entre los candidatos. El mayor hallazgo de la investigación es que la prensa argentina emerge como un actor político durante las campañas electorales ya que prefiere ciertos candidatos. Está lejos de promover la pluralidad e incluso ignora a algunos candidatos, no sólo por razones ideológicas, sino también por sesgos estructurales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB