Show simple item record

El debate constitucional sobre el derecho a la educación y su impacto en la ciudadanía

dc.creatorIhnen, Constanza
dc.creatorMillaleo Hernández , Salvador
dc.creatorSoto Barrientos, Francisco
dc.date2020-12-17
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/rcp/article/view/25477
dc.identifier10.4067/S0718-090X2020005000122
dc.descriptionIn the context of the constituent process taking place in Chile, this paper studies one of  the main constitutional debates that has developed throughout the country’s history: the debate over the right to education. We analyse this debate between 1990 and 2016 to explore how elite discourse and citizens’ opinions regarding the right to education are related. We first propose a periodization of the discussions of the elite, determined by the irruption of the Chilean student movement in 2006 and 2011, and the gradual constitutionalisation of the debate. We then carry out a discourse analysis of the citizen dialogues, specifically the Encuentros Locales Autoconvocados (ELA), or Self-convened Local Meetings, devel- oped within the framework of the constitutional process that took place in 2016. Finally, by comparing both discourses, we conclude that although there is receptivity to the ideas of the elites in the ELA discourses, they do not constitute a complete reflection of these ideas. This questions the notion that citizen discourses only reaffirm the discourses of the elite without contributing anything new.en-US
dc.descriptionEn el contexto del actual proceso constituyente que vive Chile, la presente investi- gación ahonda en uno de los principales debates constitucionales que se desarrolla a lo largo de nuestra historia: el debate sobre el derecho a la educación. Analizamos este debate en un periodo acotado, de 1990 a 2016, con el fin de evidenciar cómo se relacionan los discursos de las élites y las opiniones ciudadanas. Con este objetivo proponemos, en primer lugar, una periodificación del debate de las élites, deter- minada por la irrupción del movimiento estudiantil del 2006 y 2011, y la paulatina constitucionalización de la discusión. En segundo lugar, recurrimos a un análisis discursivo de los diálogos ciudadanos, específicamente de los Encuentros Locales Auto-convocados (ELA) desarrollados en el marco del proceso constitucional que tuvo lugar en 2016. Finalmente, realizamos un ejercicio comparativo entre ambos para concluir que, si bien hay receptividad de las ideas de las élites en el discurso de los ELA, éste último no constituye un reflejo completo, cuestionando así la idea de que la ciudadanía sólo reafirma los discursos de la élite sin aportar nada nuevo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Ciencia Política, Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/rcp/article/view/25477/20431
dc.rightsDerechos de autor 2020 Constanza Ihnen, Salvador Millaleo Hernández , Francisco Soto Barrientoses-ES
dc.sourceRevista de Ciencia Política; Vol. 40 No. 3 (2020); 699-728en-US
dc.sourceRevista de Ciencia Política; Vol. 40 Núm. 3 (2020); 699-728es-ES
dc.source0718-090X
dc.subjecteducationen-US
dc.subjectconstitutional replacementen-US
dc.subjectsocial movementsen-US
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectreemplazo constitucionales-ES
dc.subjectmovimientos socialeses-ES
dc.titleThe Constitutional Debate on the Right to Education and Its Impact on Citizensen-US
dc.titleEl debate constitucional sobre el derecho a la educación y su impacto en la ciudadaníaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record