ANALYSIS OF THE CHILEAN AVOCADO (PALTA) AGROINDUSTRY IN THE THE INTERNATIONAL MARKET
ANÁLISIS DE LA AGROINDUSTRIA CHILENA DEL AGUACATE (PALTA) EN EL MERCADO INTERNACIONAL
Author
Guevara, Willmer
Hidalgo-Alcáza, Carmen
Rojas, Jorge L.
Abstract
The price of avocado (palta) in the Chilean domestic market has steadily increased in recent years, while Chile is one the world’s major producers and exporters of this fruit. The objective of this study was to evaluate the performance of the Chilean avocado agribusiness in the period 2008-2017. Theevaluation was carried out using quantitative trade indicators, such as the methodology of Revealed Comparative Advantages (RCA), the Import Penetration Rate (IPR), and the Constant Market Share (CMS) analysis. The analyses conducted show that there is a decrease in the competitiveness of the Chilean avocado in the U.S. market, explained by higher exports to other markets. On the othe hand, Chile has lost comparative advantages derived from a decrease in the domestic production of the fruit and an increase in the volumes exported, with a slight increase in the price but below the international average price. It can be concluded that the benefits to exporters such as the recovery of the VAT, the increase in the dollar exchange rate, along with the dynamics of world trade have increased exports of this fruit, causing an impact on the price of avocado in the local market. El precio del aguacate (palta) (Persea americana) en el mercado interno chileno ha experimentado constantes alzas en los últimos años, siendo Chile uno de los principales productores y exportadores de este fruto a nivel mundial. El objetivo de este estudio fue evaluar el desempeño de la agroindustria del aguacate chileno en el período 2008-2017. La evaluación se llevó a cabo mediante indicadores cuantitativos de comercio, como son la metodología de Ventajas Comparativas Reveladas (VCR), la Tasa de Penetración de las Importaciones (TPI) y el Análisis de la Participación Constante de Mercado (CMS). Los análisis realizados muestran que hay una disminución de la competitividad del aguacate chileno en el mercado estadounidense, explicado por mayores volúmenes de exportaciones hacia otros mercados. Por otro lado, se observa una pérdida de ventajas comparativas debido a una baja en la producción nacional y un crecimiento de la cantidad exportada, con un leve incremento del precio pero por debajo de la media mundial. Se puede concluir que los beneficios a los exportadores, como la recuperación del IVA, el incremento de la tasa de cambio de dólar, sumados a la dinámica del comercio mundial, constituyen incentivos al incremento de las exportaciones de aguacate, lo cual impacta en los precios del mercado nacional.