Juan Cortés de Monroy and his solutions for the war in Chile: an opportunist memorandum
Juan Cortés de Monroy y sus remedios a la guerra de Chile: un memorial oportunista
Author
Viforcos Marinas, Isabel
Abstract
This study contains a review of the figure of Juan Cortés de Monroy (1584-1653). After 15 years’ service in the war in Chile, he accompanied his father, grand master Pedro Cortés, to Spain to plead for an end to the defensive war. From 1613, he worked intensively in the Court to obtain the favours which he considered were owing to him, for his own years of service and especially for the more than sixty years that his father had served in the Chilean war. Moulding his strategy to the new "reputationist" politics of Olivares, he took part in the third attempt to place the war on an offensive footing, as the only way of pacifying the Chilean Indians. To this end he produced a memorandum containing proposals to ensure the victory which had eluded the Spaniards for over half a century. The memorandum not only provides concrete biographical information, but is a reflection on his project, presented in 1625 before he departed to assume the governorship of Veraguas. It also contains the answers that were given in October of that year, when the decision to resume active hostilities had been taken. After analysing Cortés' memorandum and comparing it with other initiatives from the beginning of the 17th century, we must conclude that it offers neither new solutions nor significant information on strategic knowledge of special interest, except in the determination with which he defends the assumption of direction of the war by the Viceroy of Peru. We therefore believe that this memorandum was no more than an opportunist strategy to attract the attention of the Council of the Indies, and to profit from the merits of his father and grandfather to overcome resistance to his appointment to the Order of Santiago. It was also a way of denouncing the unjust treatment meted out to old soldiers who, because they lacked "godfathers” in the Council, ended their days without receiving the remuneration due for their services. En este trabajo se aborda una revisión de la figura de Juan Cortés de Monroy (1584-1653), quien tras 15 años de servicio en la guerra de Chile, acompaño a su padre, el maestre de campo Pedro Cortés, a Castilla, para abogar por el fin de la guerra defensiva. Desde 1613 desarrolló una intensa actividad en la Corte para procurarse las mercedes de las que se consideraba acreedor, por sus años de servicio y, sobre todo por los más de 60 que su padre había dedicado a la guerra chilena. En esa estrategia, aprovechando los nuevos vientos de la política “reputacionista” de Olivares, se sumo a la tercera ofensiva por la vuelta a una guerra activa como único medio de aquietar a los indios chilenos, con un memorial en el que se proponían algunos remedios para asegurar una victoria que llevaba resistiéndose, desde hacía más de medio siglo. Además de aportar precisiones significativas sobre su biografía, se reflexiona sobre su proyecto, presentado en 1625, antes de partir a cumplir con sus obligaciones como gobernador de Veragua, y las respuestas aportadas en octubre de ese año, cuando ya estaba tomada la decisión de volver a las hostilidades activas. Del análisis y la comparativa con otras iniciativas desarrolladas desde el principio del Siglo XVII, cabe concluir que el memorial de Cortés, salvo en el empeño con que defiende la asunción de la dirección de la guerra por parte del Virrey del Perú, no ofrece ninguna solución novedosa, ni aporta datos significativos que revelen conocimientos estratégicos dignos de tener en cuenta. En consecuencia, creemos que su memorial no fue sino una estrategia oportunista en su empeño por hacerse visible ante el Consejo y vencer, al amparo de los méritos de su padre y su abuelo, las resistencias para obtención del hábito de Santiago, además de un recurso para denunciar la injusticia con que se trataba a los “viejos soldados” que careciendo de “padrinazgos” suficientes en el Consejo, veían acabar su vida sin la remuneración debida a sus servicios.