• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica de Temuco
  • Revista Chilena de Derecho y Ciencia Política
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica de Temuco
  • Revista Chilena de Derecho y Ciencia Política
  • View Item

The determinants of different components of campaign spending in municipal elections in Chile, 2008-2012

Los determinantes de los componentes del gasto electoral en elecciones municipales en Chile, 2008-2012

Author
Navia Lucero, Patricio Daniel

Iturra, Pamela

Full text
https://portalrevistas.uct.cl/index.php/RDCP/article/view/1120
10.7770/rchdcp-V1N3-art1120
Abstract
As there is information on the type of campaign spending in Chile, we can study not just who spends more but also what candidates spend on and what determines campaign expenditures. We explain what accounts for different types of spending. With information on 54,276 different campaign spending items reported by 2,390 mayoral candidates in 345 municipalities in 2008 and 2012 and using party membership, incumbency condition, gender of candidates and socio-demographic data at the municipal level, we differences on different types of expenditure. Contrary to what the literature suggests, incumbents spend more than challengers on advertising. Though they spend more on advertisement than Concertación candidates, rightwing candidates—especially those from the UDI—commit a lower share of their spending to advertisement. On average, women spend less than men and also spend less on advertisement. Candidates in poorer and rural municipalities spend less in advertisement and more on transportation and services. In municipalities with higher education, candidates spend more on services.
 
Como en Chile hay información del tipo de gasto en que incurren los candidatos en campaña, pasamos de estudiar quién gasta más a analizar en qué gastan más los candidatos y qué determina sus tipos de gasto. Explicamos por qué los candidatos gastan de distinta forma sus fondos de campaña. Usamos información de los 54.276 ítems de gasto electoral reportados ante el Servicio Electoral por 2.390 candidatos a alcalde en las 345 comunas en 2008 y 2012. Con características sociodemográficas de las comunas, militancia, condición de incumbencia y género de los candidatos, evaluamos y explicamos las diferencias en los tipos de gasto. Contrario a lo que sugiere la literatura, los incumbentes chilenos gastan más en propaganda que los desafiantes. Aunque dedican más dinero a propaganda que los de la Concertación, los candidatos de derecha, en particular de la UDI, dedican un porcentaje menor de su gasto a propaganda. Las mujeres gastan más que los hombres y destinan un porcentaje menor a propaganda. Los candidatos en comunas con más ruralidad y mayor pobreza gastan menos en propaganda y más en desplazamientos y servicios. En comunas con más escolaridad, los candidatos gastan más en servicios.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB