• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Humanidades de Valparaíso
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Humanidades de Valparaíso
  • View Item

Numerus surdus and musical harmony. On the equal temperament and the end of the Pythagorean reign of numbers

Numerus surdus y armonía musical. Sobre el temperamento igual y el fin del reinado pitagórico de los números

Author
Espinoza, Lianggi

Redmond, Juan

Palacios Torres, Pablo César

Cortez Aguilera, Ismael

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/2635
10.22370/rhv2020iss16pp137-167
Abstract
AbstractThe development of philosophical ideas throughout history has sometimes been assisted by the use of handcrafted instruments. Some paradigmatic cases, such as the invention of the telescope or the microscope, show that many philosophical approaches have been the result of the intervention of such instruments. The aim of this article is to show the determining role that stringed musical instruments with frets had in the crisis and generation of philosophical paradigms. In fact, just as the observations of the moon with the telescope broke more than a thousand years of Aristotelian hegemony, the fretted string instruments, predecessors of the guitar, played a central role in the collapse of one of the most influential approaches in the history of Philosophy: Pythagorism. We focus on the fundamental hallmarks of Pythagorism and on how, during the 16th century and from the fretted string instruments, the mathematical-musical notion of equal temperament emerged, which from the middle of the 19th century will be established as the prevailing philosophical-musical paradigm of the West.
 
El desarrollo de ideas filosóficas a lo largo de la historia ha estado acompañado en ocasiones determinantes por la intervención de instrumentos artesanales. Algunos casos paradigmáticos, como la invención del telescopio o del microscopio, evidencian que muchos enfoques filosóficos han sido el fruto de la intervención de este tipo de instrumentos. El objetivo del presente artículo es mostrar el rol determinante que tuvieron los instrumentos musicales de cuerdas con trastes en la crisis y generación de paradigmas filosóficos. En efecto, así como las observaciones de la luna con el telescopio resquebrajó más de un milenio de hegemonía aristotélica, los instrumentos de cuerda con trastes, antecesores de la guitarra, jugaron un rol central en el desmoronamiento de uno de los enfoques más influyentes de la historia de la Filosofía: el pitagorismo. Nos focalizamos en los hitos fundamentales del pitagorismo y en cómo surge, durante el siglo XVI y desde los instrumentos de cuerda con trastes, la noción matemático-musical de temperamento igual, que desde mediados del siglo XIX se establecerá como el paradigma filosófico-musical predominante de Occidente.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB